Selvkørende Google-biler får alligevel rat

Internetgiganten sender biler, der styrer selv, ud på vejene til sommer - men de får både pedaler og rat, så chaufføren manuelt kan gribe ind.

25 selvkørende biler som denne, udviklet af internetgiganten Google, vil til sommer blive sluppet løs på de almindelige veje for at blive prøvet af. Men modsat tidligere udmeldinger er der både rat og pedaler i bilerne, for der har været uheld. Arkivfoto: Google/Reuters/Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: HANDOUT

Til sommer begynder internetgiganten Google at afprøve sine egne selvkørende biler på offentlige veje i USA - men det bliver biler med både pedaler og rat, selv om det er stik mod Googles tidligere udmeldinger.

25 prototyper, som kører på strøm, vil ifølge amerikanske medier rulle ud på de almindelige veje, uden at chaufføren som udgangspunkt skal pille ved hverken rat eller pedaler. De vil blive styret ved hjælp af Googles egen software, som Google af arbejdet på og afprøvet gennem flere år i Lexus RX450H-sportsmodellerne.

Bilerne vil kun kunne køre på særligt udvalgte veje, som er udstyret med de fornødne sensorer, som skal levere nødvendige oplysninger til bilens kommandocentral.

11 trafikuheld med selvkørende biler

Internetgiganten afslørede for nylig, at de selvkørende biler har været involveret i 11 mindre trafikuheld på offentlige veje gennem de seneste seks år. Chris Urmson, som leder Googles afdeling for selvkørende biler, sagde dog til den britiske avis The Guardian, at det ikke en eneste gang var den selvkørende bil, som var skyld i uheldet. Ingen er kommet til skade ved uheldene.

Alle afprøvninger er sket på veje omkring Googles hovedkontor i Mountain View i Californien på den amerikanske vestkyst.

Det blev først i efteråret 2014 påkrævet, at uheld skal rapporteres til myndighederne.

Googles prototypebiler er bygget i den amerikanske bilby Detroit af Roush Industries. De er udstyret med rat, bremser og speeder, der alle kan fjernes men er der, så bilens chauffør kan overtage kørslen, »hvis det bliver nødvendigt«, som Chris Urmson udtrykker det.

Mange eksperimenterer

Californien har vedtaget lovgivning, som kræver, at selvkørende biler i aftestningsperioden skal have normalt udstyr, så der altid kan gribes ind, og så kontrollen med bilen kan overtages.

Der er plads til to personer i de særlige biler, som samtidig skal afprøve en ny passager- og fodgængerbeskyttelse, som blandt andet består af en skumfrontende og et bøjeligt vindspejl. Bilerne vil højst kunne køre 40 kilometer i timen for at »nedbringe risikoen for alvorlige skader« ved et sammenstød.

Det bliver eksperimentet med selvkørende biler mange steder i verden. Ideen er, at bilerne - der styres ved hjælp af et væld af sensorer opsat langs vejene og i lygtepælene og en masse teknologi i selve bilen, som f.eks. kan måle afstanden på alle sider - kan give en sikrere kørsel, hvis der ikke er menneskehænder og -fødder på henholdsvis rat og pedaler. Teknologien skal i stedet have øjne på stilke i alle retninger, så alle typer af uheld og ulykker kan undgåes.

I Sverige tester f.eks. bilproducenten Volvo mulighederne sammen med den svenske mobiludstyrsgigant Ericsson.

Lovgivning er ikke på plads

Alle steder forventer man, at der vil gå endnu fire-fem år, før man er nået til brugbare resultater. Desuden er lovgivningen lige nu en hindring for selvkørende biler på vejene. Her skal politikerne først finde en egnet måde at regulere de nye muligheder på.