Seks ud af ni hoteller bruger sort rengøring

Der vaskes ikke kun hvidt på danske hoteller. Efter en koordineret aktion erfarer Skat, at flere hoteller bruger sort-arbejdere som rengøringspersonale.

Skat har netop været på kontrol-visit på en række danske hoteller, for at belyse problemer med sort arbejde blandt rengøringsmedarbejdere. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I en koordineret aktion forleden kom ni danske hoteller under Skats kontrol-lup. I alt seks af hotellerne har udliciteret rengøring - og i alle seks tilfælde fandtes der eksempler på sort arbejde, skriver Skat i en pressemeddelelse.

I alt seks ud af 33 personer arbejdede sort, hvorimod der ikke var problemer med hverken indberetning af løn, arbejds- eller opholdstilladelser de steder, hvor rengøringsmedarbejderne er ansat af hotellet selv.

"Aktionen viser, at der fortsat er behov for at sikre sig mod sort rengøring, når virksomheder udliciterer deres rengøring," siger Hanne Nielsen der er SKATs projektleder for projekt Sort rengøring.

Ifølge kontrollen har nogle af de ansatte arbejdet sort i op mod et år, og arbejdsgiverne kan forvente bøder for manglende arbejdstilladelser. Det kan koste 10.000 kr. i bøde pr. medarbejder pr. påbegyndt måned, hvis de ansatte ikke har opholds- og arbejdstilladelse i orden.

Samtidig konstaterer politiet, at meget få af de i alt 59 antrufne personer på de ni hoteller havde deres papirer med, og har derfor indskærpet, at rengøringsmedarbejdere altid skal kunne fremvise billede-id samt arbejds- og opholdstilladelser.Kontrollen er sket som led i Skats landsdækkende projekt med fokus på, hvordan sort rengøring kan forebygges. 

"Skat besøger en del store virksomheder, og her præsenterer vi vores rengøringspakke. Virksomhederne er generelt glade for at få redskaber til at minimere risikoen for sort og illegalt arbejde ved udlicitering af rengøringsopgaven. Det er vores oplevelse, at virksomhederne er trætte af at betale for hvid rengøring og så modtage sort rengøring. Den sorte rengøring giver risiko for dårlig omtale, hvilket virksomhederne naturligvis også er beviste om," siger leder af projektet hos Skat Hanne Nielsen.

Brancheforeninger og rengøringsbranchen giver udtryk for, at de gerne vil have ryddet op i de brodne kar, da det giver en skævvridning af konkurrencen og et dårligt ry til branchen, skriver Skat i pressemeddelelsen.

I den kommende tid vil Skat tage kontakt til en lang række hoteller for at få rettet op på forholdene.