Seerne dumper Oprahs nye TV-kanal

Ikonet Oprah Winfrey kæmper med lave seertal på sin egen TV-kanal. Seerne gider ikke genudsendelser.

Talk-show værten Oprah Winfrey er den første til at få sin egen 24-timers tv-kanal. Men langt færre seere kigger med, end hun havde håbet på. Fold sammen
Læs mere
Foto: FRED PROUSER
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Talkshows om hverdag, sexliv og ungdomskriminalitet i USA klistrer ikke så mange seere til skærmen, som Oprah Winfrey havde håbet.

To måneder efter, at TV-ikonets egen kanal OWN (Oprah Winfrey Networks) gik i luften 1. januar, ligger seertallene langt under det ønskede niveau. Og der er sågar færre, der kigger med end på nichekanalen Discovery Health, som OWN har erstattet.

Læs også: Oprah klar med ny kvindekanal

- Det, som alle fortalte mig om kabel-TV, er, at du starter med et par shows - for folk er vant til genudsendelser, sagde Oprah Winfrey for nylig til The Hollywood Reporter og tilføjede:

- Det gælder ikke Oprah-seere!

Oprah-fjernsyn uden Oprah

En opgørelse fra Analysefirmaet Nielsen viser, at gennemsnitligt 135.000 konstant havde tændt for OWN i den første måned af kanalens levetid. Heraf var kun 45.000 kvinder mellem 25 og 54 år, som er kanalens demografiske målgruppe, skriver The New York Times.

Oprah Winfrey har lanceret kanalen i samarbejde med Discovery Communications, og fra begge sider håber man nu på tålmodighed – specielt fordi trækplasteret Oprah vil optræde meget lidt på kanalen frem til september, hvor hendes eget ”The Oprah Winfrey Show” bliver vist for sidste gang.

Den amerikanske talkshow-værtinde er den første til at få sin egen 24-timers kabel-TV kanal, og udviklingen bliver ifølge The New York Times fulgt nøje af folk, som ønsker at bygge andre TV-stationer omkring kendte. Samtidig kigger investorerne skeptisk på OWN og frygter, at stationen skal være med til at trække Discovery-aktien ned.

Mangler millioner seere

Chefen for OWN, Christina Norman, sagde lørdag, at hendes mål for kanalen er, at 50-60 millioner skal se med hver måned, men ifølge Analysefirmaet Nielsen nåede Oprah Winfreys tv-kanal kun op på næsten 42 millioner seere i januar.

De flere millioner seere under niveau forklarer Christina Norman med, at seerne ikke gider genudsendelser.

- Vi er nødt til at få nye varer på hylderne meget hurtigere, end vi regnede med, siger chefen Christina Norman til The New York Times.

Flere seere i vente

Når Oprah Winfrey ser fremad, kan hun håbe på bedre seertal for OWN. De sidste afsnit af hendes legendariske program ”The Oprah Winfrey Show” har nemlig trukket syv millioner seere – og en stor del af dem håber hun at trække med over på sin egen tv-kanal til efteråret.