SEB Pension-topchef: Kundetilfredshed og digitalt fokus kernekompetencer

Når SEB Pension efter planen bliver en del af Danica, bidrager det opkøbte selskab med særligt to kernekompetencer, nemlig en god digital forståelse samt meget høj kundetilfredshed.

Foto: Jens Nørgaard Larsen. Arkivfoto: »Jeg vil først og fremmest nævne vores kultur omkring kundetilfredshed, hvor vi i 9 af de seneste 11 branchemålinger har ligget nummer et,« siger Søren Lockwood, der er administrerende direktør hos SEB Pension, til Ritzau Finans.
Læs mere
Fold sammen

Netop det skal der ifølge Danica investeres ekstra i fremover, og det passer perfekt ind i de eksisterende fokusområder hos SEB.

»Jeg vil først og fremmest nævne vores kultur omkring kundetilfredshed, hvor vi i 9 af de seneste 11 branchemålinger har ligget nummer et,« siger Søren Lockwood, der er administrerende direktør hos SEB Pension, til Ritzau Finans.

»Vi har investeret tidligt i digitale løsninger og har skabt en måde at rådgive kunderne på, hvor vi sammen med Danica har sat en markedsstandard for, hvordan man gør det. Endelig har vi en risikostyring, som gør, at vi har haft mulighed for at have nogle gode produkter til det segment, der har brug for sikkerhed og stabilitet,« uddyber han.

Og netop muligheden for at fokusere yderligere på SEB's kernekompetencer i sammenhæng med Danicas, er den største bevæggrund for opkøbet.

»Det har været en meget væsentlig del af vores overvejelser og beslutning. Det er ikke et spørgsmål om kroner, det er rigtig meget et spørgsmål om kompetencer. Vi får mulighed for at tage de mange fine ting, SEB Pension står for og har gjort, ind i en samlet virksomhed og udvikle det yderligere,« siger Per Klitgård, der er administrerende direktør hos Danica, til Ritzau Finans.

HAR TIDLIGERE ARBEJDET SAMMEN

Per Klitgård kom til Danica Pension i starten af 2011 fra netop SEB Pension, og allerede tilbage i deres fælles tid i SEB tænkte de to direktører på at skabe en stor og dominerende spiller på det danske marked, afslører Søren Lockwood.

»Vi drømte om at skabe en stor spiller, som virkelig kunne sætte et fodaftryk på det danske marked, og det er lige præcis det, vi får mulighed for nu,« siger chefen for SEB Pension.

»Jeg blev bare sendt i forvejen til Danica som en trojansk hest,« tilføjer Per Klitgård med et grin.

ARBEJDE MED FREMTIDIG LEDELSE UDESTÅR

Nu, hvor sammenlægningen er blevet til virkelighed, skal de to direktører samarbejde om at sammensætte den fremtidige ledelse i ét samlet selskab, der kører videre som Danica Pension.

»Vi brugt al vores energi på begge sider på at få den her handel til at blive til virkelighed. Nu skal vi sammen finde ud af, hvordan den overordnede ledelse skal se ud. Jeg har kendt Søren gennem 15-17 år, så jeg ser rigtig gerne, at vi gør det her sammen,« fortæller Per Klitgård.

»Men der er ingen tvivl om, at det er Per Klitgård, der er administrerende direktør her, og det har jeg det helt fint med,« tilføjer Søren Lockwood.

De to parter regner desuden stærkt med en godkendelse fra de relevante myndigheder, og det ligger ikke i kortene, at der skal sælges noget fra for at opnå myndighedernes velsignelse.

/ritzau/FINANS