SEB erstatter traditionel kundeservice med robotten Amelia

Den amerikanske virksomhed IPsoft har i ti år arbejdet med at udvikle en robot kaldet Amelia, som ved hjælp af kunstig intelligens kan forstå talesprog og svare på spørgsmål.

Få svenske virksomheder har villet offentliggøre, at robotten Amelia findes i virksomhederne, men SEB står nu frem som den første svenske bank. Fold sammen
Læs mere
Foto: TYRONE SIU

Få svenske virksomheder har villet offentliggøre, at Amelia findes i virksomhederne, men SEB står nu frem som den første svenske bank. Efter at have testet Amelia på bankens interne IT-support, har SEB nu besluttet at benytte robotten til bankens kundeservice fra årsskiftet.

Det skriver Dagens Industri.

- Vi ser en stor fordel i at kunne kombinere digital og menneskelig arbejdskraft. Meget af det handler om at forbedre oplevelsen for vores kunder (...) Vi er meget tidligt i denne rejse, og vi agter at tage rejsen i etaper. Vi vil begynde med en tidlig version af Amelia, hvor vi vil gøre det meget klart, at vi er midt i en proces for at udvikle vores fremtidige kundeservice, siger Mikael Andersson fra SEB ifølge den svenske avis.

De store svenske banker har tidligere været kritiseret for ikke at forny sig i takt med den finansielle teknologi.

Fra årsskiftet vil visse kunder få hjælp af robotten i stedet for en person. Bankens pressechef, Anne Helsen, understreger dog, at det ikke betyder, at den menneskelige kundeservice forsvinder. Fordelen ved en robot er, at SEB vil være i stand til at tilbyde hjælp døgnet rundt og frigøre tid til anden kundesupport.