Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Torsdag aften skete der noget vigtigt for priserne på biler i Danmark.
Regeringen og Dansk Folkeparti indgik en aftale om nye bilafgifter.
På baggrund af tal fra regeringen samler Berlingske her et overblik over, hvad en række forskellige biler vil koste som følge af aftalen.
Konkret betyder aftalen, at den lave afgiftssats vil blive på 85 procent, hvor den i dag er 105 procent. Den høje afgift bevares på 150 procent. Dog hæves grænsen for, hvornår den træder ind, fra i dag at være 106.600 kroner til at blive på cirka 185.000 kroner.
Du kan læse mere om, hvad aftalen konkret indebærer her.
Aftalen mellem DF og regeringen betyder, at en Volkswagen Passat vil falde i pris fra 458.400 kroner til 400.100 kroner. Det er et prisfald på 58.300 kroner svarende til 12.7 procent.
Derimod vil en såkaldt mikrobil som Volkswagen UP! stige i pris fra 114.000 kroner i dag til 114.400 kroner som følge af aftalen. Således bliver den altså 400 kroner dyrere, hvilket er en stigning på 0.4 procent. Det skyldes nye sikkerhedskrav.
En anden mikrobil, der vil stige i pris, er en Citroen C1. Den koster i dag 94.900 og vil koste 102.800 kroner som følge af aftalen. Det er en stigning på 7.900 kroner svarende til 8.3 procent.
Se en række prisændringer på biler i regeringens grafik her:
Berlingske har samlet et hurtigt overblik over prisforskellene her: