Se listen: Danskernes favoritbutikker på nettet

Når danskerne skal fylde kurven online, er der klare storfavoritter. Sidste år stod tre webshops for 14 procent af den samlede e-handel i Danmark.

Det tyske, online modehus Zalando ligger nummer et på listen over danskernes foretrukne butikker til onlinehandel. ARND WIEGMANN

Når danskernes skal svinge betalingskortet er deres foretrukne onlineadresser Zalando, Nemlig.com og COOP.

Det viser en ny opgørelse, som DI Handel har lavet på baggrund af nye tal fra Euromonitor.

Tilsammen stod de tre digitale butikker for 14 procent af den samlede e-handel i Danmark i 2021. I 2016 lød top tre på Elgiganten, Zalando og COOP, der udgjorde 8,9 procent af det års onlinehandel.

»Det er bestemt ikke en overraskende top tre. Zalando er stærk på hele modesegmentet, Man kan i høj grad tilskrive nemlig.coms placering coronasituationen, og COOP står også stærkt efter en satsning på dagligvaremarkedet,« siger detailekspert Bruno Christensen.

De sidste år har onlineshopping haft vokseværk, og danskerne tyer mere og mere til tastaturet, når klæde- og køkkenskabe skal fyldes op. I 2016 udgjorde top 20 samlet 32,8 procent af dansk e-handel, mens det i 2021 lød på 40,2 procent.

Corona er en væsentlig del af forklaringen på sidste etape af stigningen for nethandel, forklarer Bruno Christensen.

»Mange har satset gevaldigt på nethandel, affødt af, at vi røg ind i en situation med lukkede butikker og en skræmt befolkning,« siger han, men tilføjer:

»Det er også en tendens, man ser ud over pandemiens indflydelse. I de store byer hos de yngre forbrugere er der en orientering i retning af at handle på nettet.«

Detaileksperten spår et fald, når smitterisiko og -frygt også falder.

»Jeg tror, den vil blive stabiliseret med pil i nedadgående retning – især på dagligvarer, fordi mange kæder på discountområdet åbner nye fysiske butikker og derfor vil generobre den markedsandel, de har tabt under corona.«