Se dollartælleren: Så meget tjente Alibaba på 68 sekunder

Det tog ikke mere end 68 sekunder at runde et onlinesalg på en milliard dollar på Singles' Day.

 

Popstjernen Taylor Swift åbnede ballet, og så var det ellers til tasterne og frem med kreditkortet.

Og fremme med kredtikortet, det har forbrugerne i ikke mindst Kina været i forbindelse med mandagens såkaldte Singles' Day, der traditionen tro bliver afviklet 11. november.

24 timer har forbrugerne i løbet af 11. november til at shoppe tilbud online, og i år ser salget ud til at slå alle rekorder ifølge den kinesiske internethandelsgigant Alibaba.

Mandag eftrmiddag viser foreløbige tal fra Alibaba selv ifølge BBC, at der er blevet shoppet online for omkring 30 milliarder dollar, altså omkring 203 milliarder kroner.

For at sætte det lidt i perspektiv, så blev der i Danmark sidste år under en anden gigantisk shopping-event, Black Friday, solgt for 1,93 milliarder kroner.

Med de foreløbige tal ser sidste års digitale salg på Singles' Day ud til at blive mere end slået.

I 2018 nåede salget efter 24 timer op på 30,7 milliarder dollar, knap 210 milliarder kroner.

Allerede 68 sekunder efter åbning havde Alibaba rundet salg for en milliard dollar.

Singles' Day er et 11 år gammelt kinesisk koncept, hvor kunder lokkes i butikkerne – eller ind hos internetforhandlere – med slagtilbud 11. november.

Konceptet vinder så småt også indpas i Danmark, skriver Ritzau.