Scor kassen på ny gulplade-fidus

Biler. De danske forbrugere er kreative, når det gælder om at betale mindst muligt i registreringsafgift på drømmebilen.

Seneste fidus er en stationcar på gule plader.

Ved at købe en gulpladebil i firmaklassen, kan man slippe med 50 procent i registreringsafgift og køre de første fire år på gule plader. Derefter sættes de manglende bagsæder ind, originalt og med nogen besvær gennem danske autoophuggere, gennem udlandet eller ved at gå så langt som til at kontakte bilfabrikken for helt fabriksnye sæder.

Chefanalytiker Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk vurderer, at regnestykket på papiret ser fornuftig nok ud, men det er ikke i alle tilfælde, at handelen er besværet værd.

- Det er ingen fidus for firmaer, der bruger bilen som varevogn og smider en masse skidt ind i den. Bilen skal være i god stand når den sælges, siger han. Og det er særligt de helt store og dyrere biler, det kan betale sig at ofre de ekstra ressourcer på.

- Ser man eksempelvis på en VW Passat, 115 HK Van er det beregnede overskud minimale 4840 kr. over fire år, men overskuddet opvejes næppe af de besværligheder, man påføres, udtaler Niels Grøftehauge.

Han fortæller, at en stor Passat med 170 dieselheste er en rigtig god forretning for køberen. Her vil der være 40.840 kr. at hente over fire år, dvs. over 10.000 kr. årligt. Oven i besparelsen på afskrivningen får forbrugeren en ekstra gevinst ved at skulle betale mindre til banken, end de skulle ved køb af tilsvarende og dyrere hvidpladebil.

- Den bedste fidus til at undgå at tabe for mange penge på en bil er at kende afskrivningsprofilen på den næste bil så godt som muligt i forvejen, hvilket naturligvis er svært for ikke-bilhandlere. Ikke desto mindre kan de fleste ved hjælp af lidt forberedelse, få en god fornemmelse af, hvad de kan vente sig. Forberedelsen er det halve arbejde, siger Niels Grøftehauge.

Kilde: Bilpriser.dk