Schibsted hårdt ramt af annoncekrise

Det har været et skidt fjerde kvartal for den norske mediegigant Schibsted. Værst står det til med annonceindtægterne for rubrikannoncer på print.

Læs mere
Fold sammen
Den norske mediekæmpe Schibsted er hårdt ramt af faldende annonceindtægter, skriver dn.no.

Selskabet meddeler, at det især er rubrikannoncer på print, der er meget hårdt ramt. Rubrikannoncer er blandt andet jobannoncer, som det står hårdt til med i den økonomiske kriser, hvor virksomhederne må fyre i stedet for at ansætte nye folk.

Årets udbytte for Schibsted ligger i underkanten af 140 mio. norske kroner.

Selskabet står blandt andet bag avisen Aftenposten, som faldt 19 pct. i indtægter i fjerde kvartal 2008 sammenlignet med samme periode i 2007. LIgnende fald er sket hos Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad.

På grund af markedsforholdene må Schibsted i stor stil nedskrive værdien af sine aktiver. Nedskrivningerne giver et fald i egenkapitalen på 25 pct.

De hårde kår betyder, at Schibsted skal spare yderligere 300 mio. norske kroner end de 600 mio. kr. der tidligere har været meldt ud, skriver Kampanje.com.