Scandlines: EU-afgørelse smager af politisk studehandel

Rederiet kalder godkendelsen af statsstøtte til Øresundsforbindelsen for noget juridisk rod, og vil omgående anke sagen til EU-domstolen.

Scandlines færge 'Tycho Brahe' i Øresund mellem Helsingør og Helsingborg. Fold sammen
Læs mere
Foto: Brian Bergmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Jeg betragter afgørelsen som noget juridisk rod, der er indlysende forkert. Jeg ser ingen anden vej end at gå videre til domstolen. Det var ikke vores mål, men det er juridisk ikke sammenhæng i det, kommissionen siger«.

Sådan lyder reaktionen fra Scandlines-direktør Henrik Rørbæk, efter EU-kommissionen tidligere i dag godkendte den danske og svenske statsstøtte til Ørensundsforbindelsen. Scandlines havde sammen med Stena Line blandt andet klaget over, Øresundsforbindelsens statsgarantier og fordelagtige skatteregler.

»Jeg sidder med følelsen af, at der er ét sæt spilleregler for statsejede selskaber og et andet for private aktører. Det giver ikke juridisk mening, og det er uacceptabelt,« siger Henrik Rørbæk, der ikke mener, at der er rent travl i afgørelsen fra kommissionen og derfor vil sende sagen videre til EU-Domstolen for en endelig afgørelse.

»Både den nuværende og den tidligere transportminister har gjort det meget klart, at man aktivt har søgt at påvirke udfaldet politisk. Så det smager lidt af politisk studehandel, når man får en politisk frem for en juridisk afgørelse,« siger han.

Det er EU's konkurrencekommisariat, der i det seneste år har tygget på anklagerne fra rederierne. Det er samme kommisariat Margrethe Vestager overtager inden længe.

Ikke overraskende er der anderledes postive toner fra Transportmininsteriet, hvor glæder sig over afgørelsen.

"Scandlines og den private kapitalfond, der ejer Scandlines, har kastet om sig med beskyldninger mod vores danske statsgarantimodel, men disse anklager er nu faldet til jorden som en våd karklud," lyder det fra transportmininster Magnus Heunicke (S) i en pressemeddelelse.

"Det er en helt fundamentalt vigtig sejr for Danmark, at Kommissionen nu har fastslået, at vores statsgarantimodel, som vi anvender til finansiering af de store, brugerbetalte faste forbindelser, er i fuld overensstemmelse med EU-retten."