Scandinavian Tobacco-aktien styrtdykker efter nedjustering

Scandinavian Tobacco-aktierne styrtdykker oven på skuffende regnskab fra første kvartal med medfølgende nedjustering.

Foto: Thomas Lekfeldt. R- Scandinavian Tobacco Group Nykøbing. STG Nykøbing. Skandinavisk tobakskompagnis fabrik i Nykøbing Falster.
Læs mere
Fold sammen

Aktierne i Scandinavian Tobacco Group styrtdykker med 14,8 pct. klokken 9.15 ovenpå et skuffende regnskab for første kvartal, hvor selskabet nedjusterer og forventer negativ organisk vækst i resten af året. Aktien var umiddelbart efter børsens åbning nede med over 16 pct.

Scandinavian Tobacco Group, der blev børsnoteret i februar 2016, fremlagde onsdag aften skuffende regnskab for 1. kvartal en dag før planlagt.

Af regnskabet fremgår det, at Scandinavian Tobacco Group kom ud med en nettoomsætning på 1.379 mio. kr. mod 1.499 mio. kroner året før. Dermed fik selskabet en organisk negativ vækst på 9,5 pct.  EBITDA udgjorde DKK 201 mio. kroner mod 266 mio. kr. året før, mens også nettoresultatet på 75 mio. kr. ligger betydeligt under de 138 mio. kr. fra samme periode sidste år.

Det er implementeringen af ny IT-infrastruktur i Cigars International, der er Scandinavian Tobacco Groups amerikanske distributør, og skuffende udvikling i maskinfremstillede cigarer, der er med til at trække resultatet ned.

Scandinavian Tobacco Group forventer nu en moderat negativ vækst i omsætningen i stedet for en flad organisk omsætning, som selskabet tidligere forventede.  (negativ vækst i justeret EBITDA på 4-8 pct. (tidligere positiv vækst på 1-3 pct.) for helåret.)

»Som forventet leverede vi negativ vækst i omsætning og EBITDA i første kvartal som følge af implementeringen af ny IT infrastruktur i Cigars International og
den nuværende totalmarkedsudvikling i maskinfremstillede cigarer. Vi arbejder vedholdende på at løse de midlertidige problemer i Cigars International.
Tilbageslaget til trods har vi fortsat tillid til vores forretningsmodel og fokuserer fortsat på omkostningsoptimering og investering i vores varemærker og
fremtidige vækstmuligheder,« udtaler Niels Frederiksen, der er CEO i  Scandinavian Tobacco Group, i forbindelse med regnskabet.