Saxo.com beskylder brancheforening for chikane

En af Danmarks største boghandlere, internetportalen Saxo.com, langer hårdt ud efter bogmarkedets brancheforening, Boghandlerforeningen. Saxo.coms direktør kalder foreningen »forældet«, foreningens direktør afviser beskyldningerne.

Jørgen Balle Olesen er adm. dir og stifter af Saxo.com. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup

»Boghandlerforeningen spiller ikke nogen rolle længere.«

Sådan lyder det fra administrerende direktør Jørgen Balle Olesen fra netboghandelen Saxo.com, der er en af landet største boghandlere. Og det er ikke det eneste skarpe skyts, den digitale boghandler sender mod bogmarkedets brancheforening, som han mener, er »eksponent for en forældet tidsalder.«

»Jeg har oplevet en modarbejdelse af internetbutikker, fordi foreningen har været domineret af repræsentanter fra den fysiske branche. Det vil sige, de har set internetbutikkerne som modstandere i stedet for medspillere,« siger Jørgen Balle Olesen og fortsætter:

»De prøvede at chikanere os på forskellige måder.«

Saxo.com har siden 2011 stået uden for brancheforeningen, og direktøren peger blandt andet på høje priser på adgang til en data-tjeneste, som Boghandlerforeningen indtil 2011 sad på, som en af grundene til, at Saxo.com har meldt sig ud.

Tjenesten BookInfo, som gav boghandlere adgang til omfattende statistik om bogmarkedet, var prissat efter et system bestående af tre pristrin baseret på butikkernes omsætning. Det gjorde tjenesten dyr for Danmarks største eboghandler Saxo.com, og efter forhandlinger og prisdiskussioner mellem Boghandlerforeningen og Saxo.com i 2010, valgte Saxo.com at melde sig ud af foreningen. Der er efterfølgende indgået retsforlig mellem de to parter.

Brancheforeningens direktør Olaf Winsløw afviser kritikken fra Saxo.com. Han betegner beskyldningerne som mudderkast.

»Vi har internetboghandlere i vores medlemskreds, vi har nuværende bestyrelsesmedlemmer, som driver internetbutikker, vi har haft en ren internetbutik som medlem af vores bestyrelse, så det er faktisk forkert, det, han (Jørgen Balle Olesen, red.) beskylder os for,« siger Olaf Winsløw, som har svært ved at skjule sin indignation over beskyldningerne.

Han kalder Jørgen Balle Olesens udmeldinger for »voldsomme ord i en festlig anledning« med henvisning til, at Saxo.com torsdag aften står på scenen som en af de nominerede til at modtage E-handelsprisen.

»Men vi har jo både ytringsfrihed og foreningsfrihed her i landet, så som forening sker det, at man bliver uenig med et enkelt medlem,« siger Olaf Winsløw.

Mudderkast eller ej så er faktum, at flere og flere boghandlere må dreje nøglen om, og dermed er medlemstallet i Boghandlerforeningen faldende. Over en ti-årig periode er medlemstallet faldet fra 382 i 2003 til 306 i 2013. Over de seneste fem år alene er medlemstallet faldet med 51. Ifølge Jørgen Balle Olesen giver det mere mening for Saxo.com at være medlem af en forening bestående af aktører inden for e-commerce.

»Jeg føler en meget større kobling til Foreningen for Dansk Internet Handel. Den er i meget højere grad i linje med vores interesser,« siger Jørgen Balle Olesen.

Og netop Foreningen for Dansk Internet Handel - eller FDIH - hylder torsdag aften de mest markante danske spillere inden for e-commerce, når E-handelsprisen bliver uddelt i Falconer Salen på Frederiksberg. Her er Saxo.com nomineret i kategorien ’Bedste B2C-virksomhed med en omsætning på over 30 millioner.’ Saxo.com er oppe imod Magasin du Nords online-butik og online-butikken NiceHair.dk, men med en kåring som danskernes foretrukne netbutik i 2013 i baglommen, er der grund til at tro, at pilen i aften peger på Saxo.com.

De rå tal i Saxo.coms regnskab afslører en forretning, som over de seneste fem år er vokset markant. Saxo.com oplyser ikke omsætningstal, men bundlinjen viser en fremgang fra et underskud i 2009 på godt 6 millioner kroner til et et overskud i 2013 på godt 8,4 millioner kroner. Siden oktober 2011 har JP/Politikens Hus ejet 30 procent af Saxo.com. Størstedelen af de resterende 70 procent ejes af Jørgen Balle Olesen.

Berlingske Business er til stede ved FDIHs prisuddeling torsdag aften. Følg med i aften og i morgen på business.dk.