Saxo-kunde taber 20 mio. på fire måneder

Kunde beskylder Saxo Bank for svindel og tyveri. Charbel Nader mener, at banken er skyld i, at han tabte 20 mio. kr. på fire måneders valutahandel i 2009. Nader er klar til retssag og har omfattende dokumentationsmateriale, herunder 3.500 screen dumps.

Charbel Nader mener, at Saxo Bank er skyld i, at han har mistet 20 mio. kr. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Endnu en vred Saxo Bank-kunde vil anmelde den danske finansvirksomhed til Finanstilsynet for svindel for millioner.
Det er svensk-libaneseren Charbel Nader, der som den fjerde kendte Saxo-kunde vil gå til Finanstilsynet med ubehagelige anklager baseret på et omfattende dokumentationsmateriale.

Charbel Nader beskylder banken for at være årsag til tab på 20 mio. kr. i hans selskab IM International Sal, som gennem fire måneder i sensommeren og efteråret 2009 handlede valuta via Saxo Banks webbaserede platform.
I de seneste uger har en række utilfredse Saxo Bank-kunder fortalt om, hvordan de har mistet deres penge ved investeringer i Saxo Bank og flere har fortalt, at de var klar til at gå til Finanstilsynet for at bede om hjælp.
Men det, der gør Charbel Naders sag til noget særligt, er, at han gennem flere måneder systematisk indsamlede et stort dokumentationsmateriale i forbindelse med sin kontakt med Saxo Bank, først og fremmest i form af screen dumps – print af skærmbilleder – som han mener dokumenterer, at Saxo Bank har snydt ham.

Dybt forkasteligt

»Det har været fremme i dansk presse, at 90 pct. af Saxo Banks kunder taber deres penge. Jeg kan dokumentere, hvordan det sker. Jeg mener, at Saxo Bank har svindlet sig til de omkring 20 mio. kr., som jeg og mine medinvestorer havde placeret i banken,« siger Charbel Nader.
Berlingske Tidende har haft lejlighed til at gennemgå store dele af materialet sammen med en uvildig valutahandelsekspert, der har lang erfaring fra flere store danske banker.

Eksperten betegner dele af de metoder, som materialet i værste fald dokumenterer som »dybt forkastelige«, i bedste fald kalder han de forhold, som dokumentationen viser, for »mærkværdig«.
Eksperten har ikke forbindelse hverken direkte eller indirekte til Saxo Bank, men han ønsker ikke sit navn frem.
Charbel Naders klage over Saxo Bank er todelt.
Han beskylder dels Saxo Bank for at lægge tekniske hindringer i vejen for, at han og hans partnere i IM International har kunnet gennemføre de valutahandler, som de ønskede på handelsplatformen SaxoTrader.
Charbel Nader mener, at Saxo Bank dermed har øget sin egen mulighed for profit på hans bekostning.
Samtidig beskylder han Saxo Bank for ikke at overholde de prisaftaler – aftaler om spreads på valutahandler, –som han og Saxo Bank havde indgået.

70 IT-fejl om dagen

IT-problemerne viste sig som tilbagevendende og særdeles dyre fejl, som gentog sig utallige gange, når valutahandlerne i IM International forsøgte at afslutte en handel på Saxos systemer.
Handlerne blev afbrudt af stribevis af tilsyneladende dagligdags systemnedbrud og -fejl, som mange skærmarbejdere kender. Meldinger om udløb af f.eks. password, frossen skærm, overskredent kreditlimit eller at IT-systemet skulle opgraderes, indtrådte flere hundrede gange få sekunder før, en IM International-ansat ville gennemføre en attraktiv valutahandel.
Andre gange, nægtede IT-systemerne at acceptere, at en handel blev afsluttet – igen med en række skiftende IT-forklaringer, som poppede op på IM Internationals skærme.

»I starten troede vi, at der var tale om et dårligt fungerende IT-system, og vi begyndte at tage screen dumps for at kunne dokumentere det over for saxo Bank, men efterhånden opdagede vi noget, der ligner et mønster i hændelserne og begyndte at føre statistik. Visse dage oplevede vi 30-40 eller helt op til 70 hændelser,« siger Charbel Nader.
Men snart opdagede han nye uregelmæssigheder. Det viste sig nemlig, at valutahandlerne blev gennemført med væsentlige bredere spreads end de 1,5 pip, som IM International havde aftalt med Saxo Bank.
Ifølge Berlingskes valutaekspert giver det kunden en dårligere handel, mens Saxo Bank får mulighed for at beregne sig en større fortjeneste.
»Vi oplevede også, at priserne skred i samme sekund, som vi trykkede på knappen. Den afregningspris, som skærmbilledet viste, var ikke den aktuelle afregningspris, som oftest blev dårligere for os,« siger Charbel Nader.

Klar til stævning

Charbel Nader har i månedsvis forsøgt at få Saxo Bank til at rette fejlene uden resultat.
»Jeg blev sendt rundt i systemet og endte så hos samme person, som jeg var startet hos. Et forsøg på at kontakte Lars Seier Christensen mislykkedes,« fortæller han.
Charbel Nader har nu hyret en dansk advokat med henblik på at stævne Saxo Bank med krav om erstatning, og om kort tid overleverer han sit materiale til Finanstilsynet.