Saxo Bank skifter forklaring om rådgivning

Mens Saxo Bank kritiseres skarpt for både at overvåge kundernes adfærd, rådgive dem i deres investeringer og samtidig tjene på kundernes tab, har banken mere end svært ved at svare entydigt på, om der sker en egentlig rådgivning af kunderne, skriver dagbladet Børsen.

Direktør Kim Fournais og direktør Lars Sejer Christensen, Saxo Bank Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I første omgang har banken kategorisk afvist, at kunderne overhovedet får rådgivning i forhold til spekulation i blandt andet valuta. Forklaringen fra banken har været, at den alene stiller handelsplatformen SaxoTrader til rådighed for kunderne på internettet. Men efter at dagbladet Børsen i begyndelsen af denne uge kunne afsløre, at en ledende medarbejder i en båndet telefonsamtale med en kunde erkender rådgivning, skiftede bankens ledelse pludselig holdning - og samme dag, som Børsen afslørerede den båndede samtale, skiftede Saxo Bank også forklaring.

Blandt andet sendte Saxo-stifter og direktør Lars Seier Christensen følgende udtalelse via email:

»Langt hovedparten af vores kunder handler fuldautomatiseret via SaxoTrader. Men vi har også kunder, der grundet handelsstørrelser, kompleksitet eller særlige behov får individuel rådgivning. Det er en naturlig og nødvendig del af at være en investeringsbank med et professionelt serviceniveau. Hvordan det kan udlægges som noget negativt, har jeg svært ved at forstå,« skrev Lars Seier Christensen.