Saxo Bank retter ind efter påbud

Pålæg fra Finanstilsynet har tvunget Saxo Bank til at ændre forretningsgange. Banken har rettet sig efter kravene og venter på at få gang i en millionundersøgelse, som Finanstilsynet har gennemtvunget.

Saxo Bank i Tuborg Havn i København Fold sammen
Læs mere
Foto: Lars Rievers
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Saxo Bank har nu rettet ind og ændret på flere forretningsgange, efter at Finanstilsynet i forsommeren troppede op i banken og efterfølgende afleverede flere påbud samt en politianmeldelse af banken.

Finanstilsynet var nemlig så utilfreds med flere forretningsgange, at man afleverede to påbud, som skal være rettet inden 15. august samt et påbud, som skal føre til rettelser inden 15. oktober.

Information om risici

Tilsynet krævede blandt andet, at Saxo Bank skal være hurtigere til at informere kunder om risici ved at handle for eksempel med valuta. Samtidig blev banken påbudt at sikre, at kunder nu direkte opfordres til at tage en såkaldt hensigtsmæssighedstest, som skal være med til at afsløre, om et givent produkt passer til den pågældende kundes profil.

»Vi holder den deadline, som Finanstilsynet har udstukket. Det vil sige to påbud med deadline 15. august og et påbud med deadline 15. oktober.«, siger Bjørn Krog Andersen, som er juridisk chef i banken.

Saxo Bank har siden det tidlige forår været midtpunkt i en række kritiske historier blandt andet i Berlingske Business, hvor tidligere fremtrædende medarbejdere og flere kunder har kritiseret bankens arbejdsmetoder. Medarbejdere fortalte om, hvordan en del af bankens kunder reelt tabte penge, når de spekulerede i banken.

Nedbrud på IT

En af de tidligere kunder, svensk-libanesiske Charbel Nader, har fortalt om, at han oplevede talrige nedbrud i bankens IT-systemer, som kostede ham dyrt, ligesom han mener sig decideret snydt af Saxo Bank.

I forbindelse med at Finans-tilsynet i juli anmeldte Saxo Bank til bagmandspolitiet og udstedte flere påbud, krævede tilsynet også, at banken skulle betale for, at der blev lavet en uafhængig undersøgelse af de manuelle handler i Saxo Banks elektroniske handelssystemer.

Siden har Saxo Bank ledt efter eksperter, som kan stå for undersøgelsen, men nu har det vist sig, at undersøgelsen bliver så dyr, at regningen angiveligt ender omkring fem millioner kroner, så den først skal i EU-udbud.

»Vi håber og regner med, at den uvildige undersøgelse er færdig til tiden 1. oktober, selv om den er sendt i EU-udbud på grund af beløbets størrelse,« siger Bjørn Krog Andersen, der er chef for Saxo Banks juridiske afdeling.