Saxo Bank øger uddannelse af kunder i risikostyring

For at undgå en lige så stor regning som den på 700 mio. kr., der truer Saxo Bank efter den schweiziske valutabombe i januar, har banken nu skruet op for uddannelse i risikostyring til kunderne.

Steen Blaafalk, finansdirektør i Saxo Bank. Fold sammen
Læs mere

Mange af Saxo Banks kunder fik sig en slem og dyr overraskelse, da den schweiziske nationalbank droppede fastkurspolitikken og kappede båndet til euroen den 15. januar. Schweizerfrancen steg voldsomt i værdi, hvilket var katastrofalt for alle dem, der havde spekuleret i en stabil kurs over for euroen.

Det gav store tab, og Saxo Bank vurderer, at banken risikerer at tabe 700 mio. kr. på den enkelte begivenhed den dag. For at undgå lige så store tab i fremtiden, hvis en sådan trods alt sjælden begivenhed skulle finde sted igen, har Saxo Bank nu intensiveret skolingen af kunderne, så de bliver bedre til forstå konsekvenserne af deres spekulation og til at sprede deres risiko.

»Nu laver vi jo ikke specifikke købs- og salgsanbefalinger til dem, men vi kan indgå i noget dialog om risikoprofil, og der kan vi eksempelvis godt sige til kunder, der kun investerer i én aktie, at hvis de i stedet spredte investeringen på ti aktier, så spreder man også risikoen. Det her arbejde har vi også gjort tidligere, men vi giver det større fokus fremadrettet gennem blandt andet uddannelse af kunderne,« siger Steen Blaafalk, finansdirektør i Saxo Bank.

Han vurderer, at der sidder mange spekulanter derude, som godt kunne trænge til lidt hjælp til risikostyring.

»Jeg sidder med ansvaret for risikostyring, og der fokuserer vi yderligere på, om vi har afdækket alle forhold. For eksempel om vi selv ude i vores markedsområder, hvor kunderne bliver betjent, har sørget for, at de forstår deres risiko godt nok. En læring er, at der er nogle kunder, som godt kunne blive lidt bedre til risikostyring og evt. med lidt hjælp fra os,« siger Steen Blaafalk.

Mange nye kunder siden valutabombe

Saxo Bank arbejder i øjeblikket hårdt på at finde løsninger med de kunder, som kom i klemme i forbindelse med valutabomben den 15. januar, og som Berlingske Business tidligere har beskrevet, truer en række gruppesøgsmål også banken.

Endnu er intet dog blevet konkret, og Steen Blaafalk siger da også, at det er for tidligt at gøre status. Banken fastholder dog vurderingen af, at begivenheden kan komme til at koste Saxo Bank 700 mio. kr. Da begivenheden skete i år, vil tabet påvirke årsresultatet i 2015.

Saxo Bank har dog oplevet - på trods af den massive kritik af hvordan banken håndterede situationen den 15. januar - at der siden den dato har været en særlig stor tilgang af nye kunder.

»Vi har haft en ekstraordinær kundetilgang siden schweizereventen, og det er uden øget markedsføring. Der har de fleste anekdotiske betragtninger omkring det været, at det er kunder, der har søgt over til en god platform og en god likviditetsudbyder, der i øvrigt er bankreguleret. Det har været dyre marketingspenge i form af, hvad der skete, men det har i hvert fald affødt, at nogle har bevæget sig over til os, for den daglige tilgang af kunder har været højere siden 15. januar, end den var inden. Og det gør jo også, at den samlede aktivmasse vokser lidt hurtigere,« siger Steen Blaafalk.

Kundernes indskud af aktiver steg i 2014 med 17,6 mia. kr. til 68,2 mia. kr., mens der på årets første to måneder i 2015 er blevet indskudt yderligere 5,7 mia. kr., så kundernes aktiver pr. 28. februar udgjorde 73,9 mia. kr.