Saxo Bank i juridisk infight med kunder i Singapore

Saxo Bank har sagsøgt 12 kunder i Singapore. Det sker i kølvandet på, at Schweiz fjernede kursloftet på sin valuta i januar i år, hvilket kan føre til et kæmpetab for Saxo Bank.

Foto: Simon Læssøe. Saxo Bank i Hellerup
Læs mere
Fold sammen

Et heftigt juridisk slagsmål i kølvandet på scweizerfranken himmelflugt i januar i år, tegner sig nu mellem Saxo Bank og 12 af den danske mæglerbanks kunder i Singapore.

Opgøret er ifølge nyhedsbureauet Bloomberg skudt i gang i Singapore, hvor Saxo bank har sagsøgt 12 kunder, der alle har handlet med schweizerfrank, og i dag ifølge Saxo Bank skylder banken 7,6 mio. dollar, og har anlagt sag for at få pengene. De 12 kunder har svaret igen, ved at anlægge sag mod Saxo Bank ved højesteret i Singapore, for at holde banken ansvarlig for deres tab. Det skriver Bloomberg.

Ifølge Bloomberg er flere lignende retssager på trapperne. For eksempel har en anden valutamægler, Swissquote Group Holding SA tidligere på måneden ifølge Bloomberg oplyst, at den agter at tage juridiske skridt mod klienter, som ikke vil betale de penge, de har lånt i forbindelse med valutahandler tilbage.

Slagsmålet står i Saxo Banks tilfælde om, hvem der skal dække de tab på mere end 100 millioner dollar, som Saxo Bank står tilbage med efter at den schweiziske nationalbank ophæves loftet over kursen på schweizerfrank midt i januar i år.

Det fik schweizerfranken til at stige med 34 pct. på få minutter. Det udløste de finansielle ”forsvarsværker”, som Saxo Bank havde sat op, og betød, at banken har tabt op mod 700 mio. kr. En stor del af beløbet er penge, som kunderne, der spekulerede i franken, nu skylder Saxo Bank, og banken mener, at den vil kunne nedbringe tabet i takt med, at den får afdragsordninger på plads med kunderne.

Flere Saxo Bank-kunder mener på deres side, at det er Saxo Bank, der skal drages til ansvar for tabene, fordi banken gik ind og ændrede priserne på handler med schweizerfrank, efter at handlerne havde fundet sted.