Sax-Trans har tilpasset sig krisen

Lollands-virksomheden Sax-Trans har haft store udfordringer sidste år, og virksomheden forventer ikke bedre tider det første år frem.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Faldende omsætning og tilpasning af fragtpriser har været en udfordring for den kendte lollandske transportvirksomhed Sax-Trans ApS i Sakskøbing – også kendt som Danske Fragtmænd Lolland Falster.

Men den 34 år gamle forretning, der fortsat har Sax-Trans Holding ApS som moderselskab og Flemming Werner Jensen som ejer, har forstået at tilpasse sig. Det fremgår det af selskabets regnskab for perioden 1. oktober til 30. september, der netop er offentliggjort – uden forbehold fra revisionsfirmaet H. J. Løje i Eskilstrup.

Sax-Trans er meget kendt i lokalområdet som sponsor for lokale sportsklubber - og fagligt har Flemming Werner Jensen bestyrelsesposter i DI Lolland-Falster, Erhvervsråd Lolland-Falsters repræsentantskab, DI’s hovedbestyrelse, Danske Fragtmænds bestyrelse og bestyrelsen i ATL, Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik.

Firmaet er kendt for god medarbejderpolitik og der er meget fokus på sikkerheden – blandt andet i DTL’s kampagner mod højresvingsulykker - Trafiksikkerhed i øjenhøjde. Som aktiv - og medejer - af Danske Fragtmænd er Sax-Trans’ lastbiler og trailere et synligt billede i dagligdagen.

Man har dog måttet tilpasse sig krisen for at begrænse tab på debitorer. Netop tilpasningen betyder, at årets resultat anses for tilfredsstillende – men det nærmeste år forventer ledelsen ikke er egentlig forbedring i konkurrencesituationen – det opfattes som generel mangel på vækst i samfundet, som transportbranchen er en afspejling af.

På lang sigt mener man, at firmaet kan profilere sig på sin beliggenhed ved den kommende Femer Bælt forbindelse, Bruttoresultatet på 18,8 mio. kroner er et fald fra året før på 19,3 procent fra 23,4 mio. kroner, men tilpasningen af situationen viser også, at resultatet før skat igen er positivt på plus 138.000 kroner mod et tab i fjor på 168.000 kroner.

Der er heller ikke investeret voldsomt i nyt materiel – balancen i aktiver er faldet fra 11 til 10 mio. kr. Også kapitalgrundlaget er godt og viser en egenkapital på knap 25 mio. kroner, et fald på ca. en mio. kroner – men en balance på 73 procent, så selskabet er meget solidt.

- Det er klart, at det handler om at holde forretningen gående – og køre med lavt blus, når der er krise. Jeg havde for et år siden troet, at det nu var ved at være bedre, men det har ikke været tilfældet. Til gengæld går det lidt bedre de seneste par måneder – men det er gået meget langsommere end forventet, siger Flemming Werner Jensen, Sax-Trans ApS.

Han har blandt andet sat en del biler til side, så firmaet nu er nede på 35 biler i aktion mod 50, da det gik stærkt.

- Vi var også oppe på 70 medarbejdere, men det er der ikke arbejde til nu, så vi er nede på 50 medarbejdere. Men mange i branchen har ikke klaret det. De har måske ikke haft et kapitalgrundlag, og har ikke lagt til side, da der var gode tider. Der var nu også en del overkapacitet i branchen, siger Flemming Werner Jensen.

Sax-Trans har også tænkt fremadrettet – så der er for fem år siden investeret i nyt domicil på en industrigrund på 30.000 kvadratmeter direkte op ad motorvejen, så man er klar, når anlægget af Femer Bælt forbindelsen går i gang – og senere igen efter åbningen.

- Byggeriet er jo ikke gået i gang endnu, men vi kan jo godt levere til byggepladserne – måske et waterpas og nogle gummistøvler til byggeriet. Men vi har da også både biler med kran og grab samt containere. Jeg regner i hvert fald med at skulle have mest muligt ud af Femer Bælt byggeriet mens det står på – og bagefter efter åbningen, siger Flemming Werner Jensen.