SAS: Widerøe skærer i ruterne på grund af ny passagerafgift

Det norske flyselskab Widerøe skærer nu ned på antallet af ruter. Flyselskabet begrunder det med den nye norske passagerafgift, der trådte i kraft 1. juni.

Arkivfoto: Norsk Widerøe fly lander i Københavns Lufthavn. Fold sammen
Læs mere
Foto: Brian Bergmann

Det skriver den norske netavis E24.

Samlet sætter Widerøe fire fly på jorden, og både SAS og Norwegian ventes at følge efter.

»Gebyret har en meget, meget negativ indvirkning på de små ruter i landområderne«, siger kommunikationschef Silje Brandvoll fra Widerøe til E24.

»Vi opererer i et marked, der allerede er mærket af faldende efterspørgsel på grund af olie- og gasindustrien, og det betyder, at vi har brug for at justere udbuddet«, siger hun.

For Widerøe betyder den nye afgift en merudgift på 80-88 mio. norske kr. svarende til 64-70 mio. kr., hvilket omregnet er lig en stigning i den gennemsnitlige billetpris på 10 pct.

Også SAS overvejer at droppe flere langdistanceflyvninger fra Norge efter indførelsen af den nye norske passagerafgift , skriver Dagens Næringslivs norske udgave.

»Det er ikke kun SAS, der ser på det. Alle flyselskaber kan vælge, hvilken flyplads man opererer på. Der findes en grænse for, hvor meget vi kan betale«, siger Rickard Gustafson, administrerende direktør i SAS, til Dagens Næringsliv.

Ryanair har allerede meldt ud, at lavprisflyselskabet nedlægger sin base i Rygge i det sydlige Norge fra 1. november som følge af den nye afgift.

Det var Stortinget, der i maj besluttet at indføre en afgift på 80 kr. per passager, der letter fra en norsk lufthavn. Den nye afgift trådte allerede i kraft den 1. juni, og det er den, der nu får flere flyselskaber til at genoverveje deres norske flyruter.