SAS vinder på nordisk strejkekaos

Efter omfattende strejker ligger både Norwegians og SAS' omdømme på det laveste niveau nogensinde. Men SAS står styrket tilbage, når det gælder danskernes indkøbspræferencer fremover.

ARKIVFOTO. SAS kommer bedst ud af perioden med strejker i februar og marts, viser en ny analyse. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jeppe Bjoern Vejloe

Kampen mellem arbejdsgivere og arbejdstagere har gjort ondt på både SAS og Norwegian i år. Men en dugfrisk måling foretaget af YouGov viser, at selvom begge selskaber står tilbage med ridser i lakken, kommer SAS stærkest gennem den omtumlede periode.

Strejken hos Norwegian har nemlig givet SAS et uventet rygstød, der betyder, at SAS er danskernes foretrukne valg af flyselskab. Til trods for det danske kabinepersonales strejke, der kostede 334 aflysninger i København, vil flere danskere i dag vælge SAS, når næste billet skal købes end i begyndelsen af året. Og nok så vigtigt: flere vil vælge SAS end Norwegian.

Omvendt betyder strejkerne, at danskernes »købsintention« hos Norwegian er faldet med 30 procent siden nytår.

»Det er ikke så overraskende med tanke på at pilotstrejken kun sluttede for et par uger siden og stadig er frisk i folks hukommelse. Vi ved, at det vil tage tid at genvinde tilliden, og det arbejder vi nu hårdt for at gøre. Heldigvis kan vi se på vores salgstal, at danskerne stadig er glade for at flyve med os,« siger Norwegians danske informationschef, Daniel Kirchhoff.

Ser man på vurderingen af de to flyselskabers brand, er det imidlertid kedelig læsning for marketingfolkene i SAS og Norwegian. Hundredevis af aflysninger, tusinder af strandede passagerer og dårlige historier i medierne i dagevis sætter sine tydelige spor. Både Norwegian og SAS får drøje hug i kundernes anseelse, der dykker markant fra februar og frem.

»Begge selskaber ligger på et historisk lavt niveau lige nu. Strejkerne har virkelig givet et negativt indtryk hos kunderne. Både SAS og Norwegian har lige nu det dårligste omdømme, vi nogensinde har målt dem til,« siger Lars Gylling, brand-ekspert og kommunikationschef hos YouGov.

»SAS' klarer sig bedre og omdømmet retter sig hurtigere, fordi det er et af de brands, vi har et nostalgisk forhold til og gerne vil tilgive. Det gælder ikke for Norwegian endnu. Men det kommer til at tage tid for begge, at indhente det tabte,« fortsætter han.

Desværre for selskaberne har strejkerne en forstærkende effekt, der rammer alle i branchen, fortæller SAS' svenske pressechef Henrik Edström.

»Pålidelighed og punktlighed er ekstremt vigtigt i vores branche. Når der er strejke, så rammer det kundernes tillid til alle i branchen, og der har vi været uheldige med to strejker tæt på hinanden,« siger han.

»Vi har ikke særlige tiltag, vi sætter i gang for at lappe på forholdet til kunderne efter en strejke som det, vi så i København. Vi skal i stedet fortsætte med at levere et godt og pålideligt produkt, så kommer det af sig selv.«

Strejkerne endte med at koste SAS 50 millioner svenske kroner i første kvartal, og flyselskabet skyder på, at de vil koste 16 millioner svenske kroner i andet kvartal. Det er dog peanuts i forhold til Norwegian, hvor den langvarige pilotstrejke ventes at koste et stort trecifret millionbeløb.

Hos SAS begyndte strejken i slutnignen af februar, da kabinepersonalet i København nedlagde arbejdet i en overenskomststridig strejke, fordi en 147 kabineansatte blev overført til datterselskabet Cimber. Selvom de 147 ansatte fortsatte på samme vilkår, så fremtiden mindre lys, fordi Cimber har en ringere overenskomst med længere arbejdstider og mindre løn.

Norwegians strejke begyndte ligeledes i slutningen af februar, da piloter nedlagde arbejdet i protest mod Norwegians planer om forringelse af blandt andet pensionsordning, samt planerne om at overflytte piloter fra moderselskabet til selvstændige selskaber i hvert land.