SAS vil være lige så kreative som lavprisselskaberne

SAS overvejer at kopiere de kreative aftaler, som lavprisselskaberne benytter for at holde omkostningerne nede.

Foto: SCANPIX

Der er ikke truffet nogen beslutninger i SAS, men der er overvejelser i selskabet, der regner på alle muligheder.

Det er simpelt hen selskabets pligt, siger koncernchefen.

Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

Omkostningerne hos SAS er stadig markant højere end hos f.eks. konkurrenten Norwegian. I de seneste år har flyselskabet udliciteret en del af produktionen til mindre flyselskaber, som flyver for SAS på kontraktbasis. SAS vil ikke udelukke, at endnu flere ruter vil blive håndteret af andre, så længe servicen er den, man forventer af SAS.

- Antallet af flysæder i Skandinavien er øget langt mere, end vi havde forventet. Flyselskaberne har fået mange nye fly, og de har flyttet kapacitet fra Syd- til Nordeuropa. Det har skabt et betydeligt pres på priserne og dermed på indtægterne, siger Rickard Gustafson, koncernchef i SAS, til Jyllands-Posten.

Brændstof til flyene er SAS' største omkostning. De seneste måneders store fald i oliepriserne burde være til gavn for selskabet, men effekten på indtjeningen er begrænset, da kursen på dollar er steget i takt med olieprisernes fald. Leasing af fly og en række andre omkostninger afregnes i dollar, så de to effekter udjævner hinanden.

SAS får overskud i år som følge af ekstraordinære indtægter fra ændringer i pensionsvilkår. Flyselskabets ledelse arbejder derfor fortsat på at definere yderligere store besparelser, og detaljerne omkring disse fremlægges i forbindelse med offentliggørelsen af årsregnskabet i december.