SAS vil være fanget i coronakrisen i årevis: »Vi er ikke på den anden side før om lang tid«

Hos det skandinaviske luftfartsselskab SAS er coronakrisen langtfra ovre. Trods vaccinationer vil der gå flere år, før SAS er på den anden side af krisen, siger den danske koncerndirektør, Simon Pauck Hansen.

»SAS er ikke ovre coronakrisen endnu. Luftfarten har været dybt og hårdt ramt længe, men vi er heller ikke på den anden side før om lang tid,« siger SAS' danske koncerndirektør, Simon Pauck Hansen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Oscar Scott Carl (arkiv)
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Over halvdelen af danskerne har fået første stik af coronavaccinen, og for mange ser pandemien og krisen ud til at være slut.

Men sådan ser det ikke ud for luftfartsselskabet SAS.

»SAS er ikke ovre coronakrisen endnu. Luftfarten har været dybt og hårdt ramt længe, men vi er heller ikke på den anden side før om lang tid,« siger SAS' danske koncerndirektør, Simon Pauck Hansen

Genåbningen kan mærkes en smule her til sommer hos det skandinaviske luftfartsselskab, hvor flere danskere tager mod varmere himmelstrøg i Europa. Men det er stadig meget langt fra normaliteten.

I juni havde SAS kun 28 procent af de passagerer, som selskabet plejer at have i juni, viser nye trafiktal fra SAS.

»Vi er langt fra de niveauer, som vi så inden pandemien. Det, vi ser for os her i efteråret, er, at vi er på cirka 50 procent fra normalen. Vi har fortsat en masse fly parkeret og foretog denne store tilpasning af vores organisation for lidt over et år siden,« siger Simon Pauck Hansen.

Fyringer og besparelser

SAS måtte drosle en del ned i hele organisationen i marts 2020, da coronasmitten ramte.

Her blev 5.000 ansatte fyret. Medarbejdere, som endnu ikke er kommet ombord igen.

»Den relativt omfattende tilpasning, vi foretog sidste år, gør, at vi skal op omkring 60 procent, før vi kan begynde at ansætte medarbejdere igen,« siger Simon Pauck Hansen.

Med en masse fly på jorden og ikke nok ruter til at få dem i luften kunne SAS’ kasse lige så godt være en spand med huller på en regnvejrsdag. Pengene fosser ud – på trods af store besparelser.

»50 procent af vores omkostninger er ude. Der er en del af vores faste omkostninger, som vi ikke kan slippe af med. Det kræver noget mere omsætning, som kun kan ske, hvis vi får flere passagerer i flyene, flere flyafgange, bedre udnyttelse af de ressourcer, vi har, og selvfølgelig større volume af passagerer, der genererer indtægter. Vi er godt på vej. Vi forventer de næste måneder, at der sker mere aktivitet i markedet, hvilket er positivt. Men det ændrer ikke de langvarige konsekvenser,« siger Simon Pauck Hansen.

Simon Pauck Hansen har været ansat i SAS, siden han var 20 år gammel. I dag sidder han som driftsdirektør og koncerndirektør i SAS Danmark. Fold sammen
Læs mere
Foto: Oscar Scott Carl (arkiv).

Hvornår er vi ovenpå igen?

Før luftfarten er ude på den anden side af coronakrisen, taler vi om år, forudser Simon Pauck Hansen:

»Vores vurdering er, at der kommer til at gå lang tid, før vi er tilbage med alle flyene og betjener alle ruter i samme omfang, som vi gjorde inden pandemien.«

Hvad er lang tid?

»Vores bedste vurdering er, at vi i løbet af 2022 kommer til at se en langsom normalisering. Med det mener vi, at vi kommer til at rejse mere end normalt uden de samme begrænsninger. Men vi skal nok et par år yderligere frem, før den globale luftfart er tilbage på det niveau, vi så inden pandemien i forhold til rejsende på verdensplan.«

Det er ikke usandsynligt, at Skandinavien og Danmark ser noget anderledes ud end de globale forventninger, og derfor kan der gå yderligere et par år, før vi ser det samme over hele verden, som vi ser i Danmark, mener Simon Pauck Hansen.

Danskerne vil gerne rejse

Lysten til at rejse er der skam fortsat fra danskerne.

»Vores tydelige vurdering er, at danskerne meget gerne vil afsted. Det gælder både forretning og fritid. Der er en form for længsel efter den frihed, vi er blevet frarøvet under pandemien,« siger Simon Pauck Hansen og tilføjer:

»Så er spørgsmålet, hvornår det materialiserer sig, men det afhænger af de restriktioner, som er, og hvor længe de er her, og hvor hårde de er.«

Restriktionerne er den helt store akilleshæl for SAS, som bliver ved med at bremse deres forretning. I takt med ophævelsen af restriktioner over hele verden åbner SAS’ muligheder for at sende de skandinaviske borgere på rejsedestinationer længere væk.

SAS har faktisk allerede igangværende ruter, der rækker ud over Europa.

De kan tilbyde interkontinentale ruter til blandt andet Los Angeles, New York, Shanghai og snart også Tokyo.

SAS fløj i juni med 609.000 passagerer ifølge selskabets nye trafiktal. Det er en stigning på 86 procent i forhold til juni 2020. Fold sammen
Læs mere
Foto: TT/Ritzau Scanpix.

Lige nu er restriktionerne et problem, som en dansker vil blive konfronteret med, hvis man hopper på SAS’ daglige afgang til New York fra Københavns Lufthavn.

Det vil dog ikke vare for evigt, forudser Simon Pauck Hansen.

»Jeg forventer helt klart, at trafikken mellem USA og Europa er normaliseret ud på efteråret. Muligvis med restriktioner om at skulle være vaccineret.«

Hos SAS oplever de også en øget aktivitet af bookinger på de interkontinentale ruter mod efteråret.

»I starten af pandemien så man stort set kun bookinger til de nærmeste uger. Nu begynder man at se, hvor langt folk er villige til at kigge frem. Det er jo en indikation på, at det ikke kun er flyselskaberne, der begynder at tro på en åbning. Men også, at der er et opsparet behov fra de rejsende, og man ønsker og tror, at det er realistisk at lægge planer for efteråret.«

En svag optimisme kan man fornemme fra Simon Pauck Hansen på trods af den krisetilstand, SAS stadig befinder sig i.

Dog er der fortsat et par ubekendte ved danskernes rejsevaner efter coronakrisen.

»Vi tror stadig på, at der er brug for global mobilitet. Behovet findes jo, men ændrede rejsemønstre er nok noget af det, som vi alle sammen kigger på og ikke lige ved præcis, hvor lander. Der er mange ting, vi ikke præcis ved endnu.«