SAS vil tættere på alliance-partnere

Et egentligt ejerskifte i SAS er skudt til hjørne de kommende år. Men SAS vil nu i tættere samarbejde med udvalgte selskaber.

Foto: Brian Bergmann

SÃO PAULO: Efter årelange overvejelser om et salg af SAS, ser det nu ud til, at det pressede luftfartsselskab i stedet vil rykke endnu tættere på udvalgte selskaber inden for Star Alliance.

Det er særligt selskaber i Europa, USA og Asien, som SAS bejler til. Der bliver ikke tale om et ejerskifte de kommende år, men derimod tættere samarbejder på niveauet under en egentlig fusion.

»Alliancer har været det helt rigtige historisk set, nu handler det om at bringe dem videre,« siger Robin Kamark, kommerciel direktør i SAS.

Fokus på hovedruterne

Business møder ham i Brasilien, netop som Star Alliance udvider endnu engang med optagelsen af det lokale TAM.

Selv om det betyder nye destinationer i Sydamerika, er der ingen tvivl om, at SAS mål med Star Alliance nu handler om at styrke relationerne til selskaber tættere på kerneruterne.

»SAS udbygger også, når alliancen udvider. Men vores primære fokus er Europa og som gateway til USA og Asien, og der vil vi særligt udbygge samarbejdet,« siger Robin Kamark.

»Tidligere var alle medlemmer med til alt. Men der er ingen tvivl om, at bevægelsen nu går mod, at der kommer tættere alliancer inden for alliancen,« siger Robin Kamark,

Med jeres fokus er det så United, Lufthansa og Thai, som SAS vil tættere på?

»SAS er ikke stærkt nok til at have et kæmpe netværk i USA, det er ikke engang Lufthansa, ligesom United heller ikke er stærke nok til at opbygge en tilstedeværelse i Europa.«

»Så vi må samarbejde om at gøre det effektivt og beslutte, hvor vi skal være. Og SAS har heldigvis en lang tradition for samarbejde med både Lufthansa og United og faktisk også med Thai og Singapore Airlines,« siger han.

Klynger i alliancen

Udover grupper af selskaber, der arbejder tættere sammen, vil der også fortsat komme konsolideringer mellem selskaber, der allerede er i alliance.

Allerede nu tegner der sig en klynge omkring United og Continental i USA og omkring Lufthansa-gruppen, der har købt kraftigt op i Europa.

»Konsolideringerne gør det svært at spå om alliancernes fremtid. Der vil fortsat være en tendens til, at selskaber søger mod alliancerne. Når det er sagt, går udviklingen mod klyngedannelse og tættere samarbejde mellem enkelte selskaber inden for alliancen,« siger Robin Kamark.