SAS: Vi er nødt til at være et lavprisselskab en gang imellem

I de 70 år, SAS har eksisteret, har meget forandret sig. Men én ting, der ikke har ændret sig gennem de sidste mange år, er priserne. For at hamle op med lavprisselskaberne tilbyder SAS i dag stort set de samme priser, som det gjorde for 30-40 år siden.

Ifølge SAS' topchef, Rickard Gustafson, bliver de lave priser i høj grad styret af kunderne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

»En gang imellem er vi et lavprisselskab. Nogle gange kan de priser, vi tilbyder vores kunder, i høj grad matche lavprisselskabernes priser,« siger SAS' koncerndriftsdirektør, Lars Sandahl Sørensen, i forbindelse med selskabets 70 års jubilæum til Ritzau Finans.

Ifølge SAS' topchef, Rickard Gustafson, bliver de lave priser i høj grad styret af kunderne.

»Vi må forholde os til, hvad kunderne vil betale. Det er kunderne, der styrer det i sidste ende,« uddyber han.

Den lave prissætning stiller høje krav til selskabet.

»Hele prisniveauet i branchen er trykket. For 30 år siden kostede det faktisk lidt mere at flyve til Hongkong, end det gør i dag. Det stiller nogle enorme krav til os om at kunne reducere vores omkostninger, men også arbejde mere effektivt,« forklarer Lars Sandahl Sørensen.

Selv om SAS' priser matcher lavprisselskabernes indimellem, så mener selskabet dog selv, at dets produkt adskiller sig fra lavprisselskabernes.

»Vi tilbyder en række elementer til en samlet pris. Mange af vores konkurrenter får folk ind i butikken til en lav pris, men kunderne ender med at betale en højere pris på grund af kostbare tilvalg som for eksempel bagage.«

»Og det har kunderne regnet ud. Så det handler om at levere et attraktivt produkt til den rigtige pris,« uddyber koncerndriftsdirektøren.