SAS-topchef: Vi gør os klar til konsolideringsbølge

Det skandinaviske flyselskab SAS er godt i gang med at forberede sig på en større luftfartskonsolidering i Europa, som ifølge selskabets administrerende direktør, Rickard Gustafson, er en uundgåelig konsekvens af udviklingen i branchen.

Foto: Bertil Enevag Ericson. Adm. direktør i SAS Rickard Gustafson.
Læs mere
Fold sammen

I USA har kæmpefusioner i luftfartsindustrien medført, at American Airlines, Delta, United og Southwest Airlines sidder på omkring 80 pct. af alle indenrigsflyvninger i landet.

Det skriver Reuters.

I England har British Airways-ejeren IAG allerede føjet Irlands Aer Lingus til porteføljen, hvor også Spaniens Iberia og Vueling optræder. Og snart kan det være SAS' tur til at hoppe på konsolideringsbølgen fortæller Gustafson.

Det skyldes, at Europa allerede nu har for mange udbydere, for meget kapacitet, og at de lave oliepriser har skabt priskrig, hvorfor en konsolidering er uundgåelig, siger han til Reuters.

»Hvis du er god, vil der ske gode ting for dig, siger topchefen med henvisning til, at de store omkostningsbesparelser, som SAS er ved at gennemføre, på den anden side af konsolideringsbølgen vil sikre en stærk markedsposition og langsigtet profitabilitet for selskabet.«

For at blive en så attraktiv konsolideringspartner som muligt, vil SAS skære 2,1 mia. svenske kr. og samtidig investere 3 mia. svenske kr. ekstra i hyppige kunder.

»Vi afviger ikke fra vores 2017-mål, men vi havde regnet med at nå en smule længere inden for it-besparelser, end det har været tilfældet«, siger Gustafson, men påpeger, at det ikke giver grund til at nedjustere forventningerne til årets resultat.

Næste led i omkostningsbesparelserne vil være at outsource handlingaktiviteterne i Norge på samme vis, som selskabet har gjort i Danmark og Sverige.

Selskabet offentliggør trafiktal for november den 7. december og årsrapport for det forskudte regnskabsår 2014/15 den 16. december.