SAS-topchef: Ryanair bryder reglerne

Topchef i SAS, Rickard Gustafson, mener, at den europæiske flybranche er udfordret af Ryanair og andre lavprisselskaber, men byder konkurrencen velkommen, hvis de nye selskaber ellers overholder reglerne.

Foto: Bertil Enevag Ericson. SAS' CEO Rickard Gustafson vil have klare regler for luftfart i hele EU, så der er lige konkurrence mellem selskaberne.
Læs mere
Fold sammen

I flere år har SAS lidt under dundrende underskud. Udfordringerne er mange for det gamle, hæderskronede selskab, men især presset fra lavprisselskaber gør livet svært.

Selskaber som Easyjet, Norwegian og Ryanair flyver fra nogle af de samme lufthavne som SAS og presser dermed den gamle kæmpe, og selvom SAS' topchef, Rickard Gustafson, byder innovation i luftfartbranchen velkommen, er han ikke umåde begejstret for Ryanairs start i København.

»I fobindelse med Ryanairs entré på markedet tror jeg, det er fuldstændig vitalt for den samlede branche, at reglerne er klare, så du skaber en lige konkurrence mellem alle spillere. Det kan måske godt være lidt mere vanskeligt for nogen at tilpasse sig de regler end for andre,« siger Rickard Gustafson efter offentliggørelsen af halvårsregnskabet torsdag.

Til spørgsmålet om, hvorvidt Ryanair overholder reglerne, er der ikke så meget slinger i valsen hos SAS-topchefen.

»De vilkår, Ryanair tilbyder i dag i København, når de ansætter kabinepersonale, er helt sikkert i konflikt med reglerne på det danske arbejdsmarked (in conflict with Danish labor law. Red.). Jeg håber, vi får klarhed, så branchen kommer ud af de her gråzoner,« siger Rickard Gustafson.

Han nævner også, at han mener, sagen skal tages på EU-plan, så der er klarhed på EU-niveau. Ifølge Gustafson skal der være helt klare regler på EU-niveau, så alle kender grænserne for, hvad der er okay, og hvad der er over stregen.

SAS-strejke koster på bundlinje

Det er imidlertid ikke kun de nye drenge i klassen, der kan blive uenige med ansatte om løn- og ansættelsesvilkår. SAS har selv været på kant med sine piloter i foråret, og det har kostet på kistebunden.

SAS var nødt til at aflyse 147 afgange på grund af konflikt med piloterne, og det vil ifølge flyselskabets regnskab koste 50 millioner svenske kroner svarende til 40,5 millioner danske kroner. Til gengæld har SAS draget fordel af, at Norwegian også har været gennem konflikt.

»Med sådan en strejke er det svært at sætte tal på, men vi solgte langt flere fleksible billetter i perioden (hvor Norwegian var ramt af konflikt red.). Det havde en positiv effekt - helt sikkert,« siger Rickard Gustafson.

På den måde har de andre selskabers konflikter givet ekstra penge i kassen, mens efterdønningerne af pilotkonflikten i SAS vil kunne mærkes klart på årets endelige resultat. SAS havde dog en omsætning på over 17,5 milliarder svenske kroner for det skæve halvår 14/15, så omkostninger forbundet med konflikten er ikke 50 millioner dråber, der får bægeret til at flyde over.  Og analytiker fra Sydbank Jacob Pedersen tror da også, at SAS har vundet mere på Norwegians strejke, end de har tabt på deres egen. Han tror, at den bedste måde, SAS kan imødekomme det øgede pres fra lavprisselskaberne, er, at de får fyldt flyene op.

»Et SAS med lidt lavere billetpriser og meget mere fyldte fly vil være mindre sårbare overfor lavpriskonkurrenterne, end det SAS, der flyver med høje billetpriser og mange tomme sæder,« siger Jacob Pedersen.