SAS tjener færre penge per fløjet kilometer

Der kommer flere passagerer til hos SAS, men omsætningen falder per fløjet kilometer.

Der kommer flere passagerer til hos SAS, men omsætningen falder per fløjet kilometer. Fold sammen
Læs mere
Foto: JOHAN NILSSON / SCANPIX
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Mens luftfartsselskabet SAS fortsætter med at skrue op for antallet af flyafgange og passagerer, halter det med at få indtjeningen til at følge med.

SAS transporterede 2,5 millioner passagerer i maj, hvilket var 6,6 procent flere end i samme måned året før.

Men SAS' trafiktal viser samtidig, at selskabets omsætning per kilometer, som passagererne tilbagelagde i flyene, falder. Den såkaldte yield faldt seks procent, siger SAS' topchef, Rickard Gustafson.

»Efterspørgslen på det skandinaviske marked øges, men på grund af øget kapacitet og lavere brændstofpriser er SAS' yield faldet mere end forventet. Markedsudviklingen viser derfor nødvendigheden af fortsat at effektivisere SAS for at bevare vores konkurrencekraft,« siger topchefen i en meddelelse.

SAS havde i maj en stigning i passagertrafikken målt på antal fløjne passagerkilometer (RPK) på 11,3 procent i forhold til samme måned af 2015.

Væksten var størst på de interkontinentale ruter til og fra Asien og USA, hvor trafikken steg med 31 procent som følge af flere afgange og nye destinationer som Los Angeles, Boston og Hongkong.

Luftfartsselskabets sædekapacitet steg med 9,5 procent, hvilket medførte en belægning på 73,4 procent. Belægningsprocenten var uændret i forhold til maj et år tidligere.