SAS til de strejkende: Mød op eller forsvind

Et påbud fra Arbejdsretten om at gå i arbejde var søndag ikke nok til at slutte den strejke, SAS’ kabinepersonale begyndte fredag. SAS ser sig derfor nødsaget til at stille et ultimatum..

Foto: Simon Skipper. Kabinepersonalets strejke koster SAS millioner.
Læs mere
Fold sammen

Endnu er det uklart hvor mange SAS-fly, der får luft under vingerne mandag, efter en weekend med mere end 150 flyaflysninger på grund af en overenskomststridig strejke. Strejken skyldes utilfredshed med, at 147 kabinemedarbejdere skal flytte til en ringere overenskomst i SAS’ nye datterselskab, Cimber.

Søndag aften lidt før kl. 20 meddelte SAS, at selskabet føler sig tvunget af omstændighederne til at tage usædvanlige skridt for at få det strejkende kabinepersonale til at gå i arbejde.

Det betyder, at SAS stiller de strejkende SAS-medarbejdere et ultimatum: Tilkendegiv, at I møder på arbejde igen, eller betragt jeres ansættelsesforhold som ophørt.

SAS ultimatum kommer efter en lang og dramatisk søndag, hvor Arbejdsretten ved middagstid påbød de strejkende SAS-ansatte at gå i arbejde igen, fordi deres arbejdsnedlæggelse var overenskomststridig. Efter et fem timer langt følelsesladet møde nægtede personalet, og efter yderligere knap tre timer, kom så udmeldingen fra SAS. »Den overenskomststridige arbejdsnedlæggelse har negative samfundsmæssige og økonomiske konsekvenser. Derfor er det nu nødvendigt, at SAS som ansvarlig virksomhed tager yderligere skridt for at kunne normalisere vores drift for vores kunders og medarbejderes skyld,« skriver SAS i en pressemeddelelse og fortsætter: »Helt konkret betyder det, at hver enkelt kabinemedarbejder inden for en angiven tidsfrist skal meddele SAS, om man møder op på arbejde, og såfremt det ikke sker, vil det være at betragte som om, de pågældende medarbejdere har bragt deres ansættelsesforhold til ophør.«

Mens SAS’ passagerer har været generet af flyaflysninger på stribe, kan en langvarig strejke også koste SAS dyrt. SAS-kabinepersonalets arbejdsnedlæggelse har fra fredag til søndag betydet omkring 150 aflyste fly til og fra Københavns Lufthavn. Og det koster SAS dyrt.

Sidste gang, der var en større strejke blandt kabinepersonalet kostede det ifølge SAS 20 til 30 millioner kroner om dagen. »Der er ingen tvivl, om der med strejke på tre dage er tale om et anseeligt millionbeløb,« siger Andreas Krog, der er ansvarshavende på branchesitet check-in.dk Derfor kunne SAS ikke sidde overhørigt, at de strejkende ikke ville følge Arbejdsrettens påbud. At SAS ny trækker det ultimative kort, som betyder, at de strejkende mister deres job, kommer ikke som en overraskelse.

Ifølge hovedorganisationen FTF, der er paraplyorganisation for kabinepersonalets fagforening CAU, kan sagen ende med, SAS kan fyre medarbejderne. »Den yderste konsekvens kan være, at arbejdsgiveren betragter de ansatte som opsagte af deres stillinger, hvis de fortsætter med at strejke,« siger formand for FTF Bente Sorgenfrey til Berlingske Nyhedsbureau.

Ifølge en anonym SAS-medarbejder er 27 medarbejder allerede blevet suspenderet af SAS. Medarbejderen, hvis identitet Berlingske Nyhedsbureau kender, forklarer fra Hotel Hilton, at folk er rystede over situationen. Men at der er enighed om at fortsætte strejken - også selvom det vil koste bøder eller fyring  »Det handler om, at SAS vil flytte os over til en overenskomst, der er væsentligt dårligere, end den vi har nu. Vi føler allerede, at vi løber for stærkt, og med den nye overenskomst skal vi bare løbe stærkere, og det går simpelthen ikke,« siger medarbejderen. »Hvis det kommer til, at vi tvinges til at arbejde under den overenskomst, de har præsenteret os for, så kan vi næsten lige så godt sige op.«

Det var imidlertid ikke kun overflytingen af de 147 medarbejdere til Cimber, der er faldet de strejkende for brystet. SAS har også valgt at suspendere 27 medarbejdere for at forsøge at forhindre kolleger i at møde på arbejde.

At situationen har været særdeles anspænde i og omkring lufthavnen over weekenden fremgår også at SAS’ pressemeddelelse søndag aften: »SAS har mange medarbejdere, som møder til tjeneste og passer deres job til trods for trusler fra konfliktende medarbejder, der personligt, på sms og telefon hænger medarbejdere ud, som møder på arbejde. At medarbejderne optræder loyalt har betydet, at SAS har kunnet gennemføre cirka halvdelen af trafikken. Også ground-personale i København og på udestationer løfter en stor opgave,« skriver SAS.

Alene søndag måtte SAS ifølge pressechefen aflyse 79 fly, men det lykkedes også at gennemføre mange flyvninger. SAS håber, at det nye tiltag gradvist vil bringe selskabet tilbage til normal drift. SAS’ pressechef i Sverige Malin Selander, oplyser, at i det omfang, det har været muligt, er passagerne er blevet ombooket til SAS’ partnere i Star Alliance, der blandt andre omfatter Lufthansa og amerikanske United Airlines. »Har det ikke været muligt, eller har passagererne ikke ønsket at fortsætte rejse, har de fået udbetalt en erstatning,« siger Malin Selander.

Niels Brandt Petersen, Jakob Chor og Michael Alsen Lauridsen fra Berlingske Nyhedsbureau har bidraget til denne artikel.

 

Laes mere