SAS tager ikke økonomisk rygvind for givet: »Andre selskaber har også haft glæde af det, men de er gået konkurs alligevel«

I SAS er koncerndirektør Lars Sandahl Sørensen meget tilfreds med SAS' økonomiske præstationer, der delvist bæres frem af bedringerne i verdensøkonomien. Autopiloten bliver dog ikke slået til af den grund, for både oliepris, dollarkurs og omkostningstigninger kan hælde malurt i bægeret.

Lars Sandahl Sørensen, koncerndirektør i SAS, har netop præsenteret det bedste regnskab i SAS' i 20 år. Men der er ikke plads til at slappe af, fortæller han. Fold sammen
Læs mere
Foto: NIELS AHLMANN OLESEN

Danske Lars Sandahl Sørensen er koncerndirektør i SAS med blandt andet ansvar for drift, og han er gammel i gårde i det skandinaviske luftfartsselskab. Men selvom den 54-årige topchef første gang trådte ind i SAS i 2003, har han ikke oplevet et bedre regnskab end det, virksomheden i dag offentliggjorde.

Vi skal tilbage til forrige årtusinde for at finde et bedre SAS-regnskab, tilbage til 1997, hvor direktøren var den benhårde Jan Stenberg, hvor SAS-årsrapporter stadig udkom på dansk, og hvor luftfartssektoren kun lige var blevet liberaliseret.

»For det første leverer vi overskud for tredje år i træk, og det er det bedste resultat i 20 år. Det kan vi absolut være tilfredse med. Vi er også ydmyge og på dupperne, for det er en meget konkurrenceudsat branche, og vi har konkurrenter, som kan konkurrere hårdt med os på omkostninger. Derfor er vi opmærksomme på, at vi ikke kan læne os tilbage i forhold til tilbudene til kunderne, og at vi må gennemføre vores ret omfattende effektiviseringsplaner,« siger Lars Sandahl Sørensen.

Effekterne fra de benhårde spareprogrammer i SAS mærkes dog ikke i fuldt ud i regnskabet, blandt andet fordi priser på motorer stiger. På den positive side, nyder SAS godt af de gode takter i verdensøkonomien, men et bedre makromiljø kommer gerne med stigende oliepriser og en styrket dollar, hvilket er skidt for SAS.

»Makrobilledet er også med til at give os medvind - det skal man ikke underkende. Vi er i en positiv konjunktur, og det får vi glæde af. Det er der andre, som også har haft glæde af, men de er gået konkurs alligevel. AirBerlin, Monarch også videre, som ellers er dygtigt drevede selskaber,« siger Lars Sandahl Sørensen.

»Udfordringen for vores branche er, at under en højkonjunktur kan du få en høj dollar eller en høj oliepris at kæmpe med. Der er altid et eller andet for et flyselskab at kæmpe med på et eller andet niveau, hvilket gør, at vi i bund og grund skal være fokuserede på at levere et attraktivt produkt til vores kunder. Det er det, der gør, at vi kan være lønsomme.«

Og lønsomme er SAS for tiden. Overskudet før skat er på 1,7 mia. SEK, og da SAS samtidigt rejste 1,3 mia. SEK på børsen i november, gør virksomheden nu klar til at indfri de såkaldte præferenceaktier, der har været en dyr fornøjelse for SAS de seneste år. Aktierne blev tegnet i 2014, da SAS stadig var i store problemer, og flyselskabet fik 3,5 mia. SEK ind ved den lejlighed. Siden har SAS betalt 1,7 mia. SEK i udbytte alene.

»Aktierne har bestemt ikke været unødvendige, for det var det, der var muligt på daværende tidspunkt. Vi ved godt, at præferenceaktier ikke er den billigste finansieringsform. Men når man har problemer, som vi havde, så er det svært og dyrt at finde finansiering,« siger Lars Sandahl Sørensen.

SAS regner med at lande et overskud på mellem 1,5 og 2,0 mia. SEK i 2017/2018.