SAS taber europamesterskabet i punktlighed

Skandinaviens største flyselskab er forsat blandt verdens bedste til at ankomme »on-time.« Alligevel må selskabet se sig overhalet af et par rettidige europæiske konkurrenter.

SAS var verdens femte mest punktlige flyselskab i 2013. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jeppe Bjørn Vejlø
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er kun ganske få år siden, at SAS kunne prale af titlen som Europas mest punktlige flyselskab. I år må selskabet dog tage til takke med en tredjeplads i Europa og en femteplads på verdensplan.

Det skriver branchemediet Check-in.dk.



Det er Japan Airways, der i år topper Flightstats årlige opgørelse over flyselskabernes evne til at ankomme til tiden. Andenpladsen bliver indtaget af hollandske KLM, der dermed kan kalde sig europamestre i punktlighed, mens tredjepladsen går til japanske ANA.

Årets højdespringer er dog spanske Iberia, der går fra en traditionel bundplacering til en overraskende fjerdeplads.



Flightstats definition af punktlighed er, at et fly er »on-time,« hvis det ankommer til gate inden for et kvarter efter flyets planlagte ankomst. Og det gjorde over 85 procent af i alt 236.903 SAS-flyvninger sidste år. For Japan Airways vedkommende var tallet knap 89 procent for 129.300 flyvninger.

Med undtagelse af KLM, leverer SAS til gengæld bedre end sine største europæiske konkurrenter. Lufthansa, Air France og British Airways er nemlig placeret som henholdsvis nummer fire, otte og 10 på den europæiske rangliste.