SAS svarer igen i tyggegummistrid

Når SAS-aktien koster ligeså meget som et stykke tyggegummi, bliver de solgt, sagde Ryanair for nylig. Men nu tager det skandinaviske flyselskab til genmæle. ”Pas jeres egne kunder først,” lyder det.

Så er det Ryanairs tur til at få en omgang i vridemaskinen: SAS svarer igen i tyggegummistriden. Fold sammen
Læs mere
Foto: Andy Rain / Scanpix
”Hvad er afgiften for at tygge tyggegummi hos Ryanair?” Sådan lyder det ironiske genmæle fra SAS, efter at lavpriskonkurrenten Ryanair har kritiseret SAS’ priser og fremtidsmuligheder.

Ryanairs nye nordiske chef sagde for nylig, at SAS havde slået fejl, og at når prisen for en SAS-aktie er nået ned til prisen på et Hubba Bubba-tyggegummi, ville selskabet bliver købt af Lufthansa.

Men nu svarer SAS altså igen med henvisning til, at Ryanairs priser ofte bliver pålagt et par afgifter, inden man når den endelige pris.

”Tag hånd om jeres egne kunder, når I laver fejl i stedet for at kritisere SAS, som ser håndteringen af forsinket bagage og forsinkede fly som en del af en naturlig service,” siger vicekoncernchef i SAS John Dueholm i en pressemeddelelse.

Vicekoncernchefen skriver også i meddelelsen, at han egentlig finder det smigrende, at Ryanair har sat en smædekampagne om SAS i gang.

”Egentlig tror jeg, at de er så desperate for medieomtale, at de den ene dag taler om toiletafgifter, den anden om gratis ståpladser ombord. Jeg er nysgerrig efter at se, hvad det næste bliver – liggepladser i bagagehylden eller passagerer, der checkes ind i bagagerummet under flyet?”

Han afviser desuden Ryanairs påstand om, at SAS’ billetter skulle være tre gange så dyre, at SAS skulle miste 20 gange så meget bagage, og at SAS aflyser dobbelt så mange fly som Ryanair.

Og så får Ryanair da også lige en lille svada med på vejen.

”Folk er trætte af alle de afgifter, lavprisflyselskaberne har. Egentlig burde vi omdøbe dem til højafgiftsselskaber,” siger John Dueholm.