SAS ser gerne flere fly opereret af underleverandører

Det er en vej, vi har tænkt os at fortsætte med at gå, lyder det fra selskabet.

SAS Fold sammen
Læs mere
Foto: Steffen Ortmann

Siden efteråret 2013 har SAS brugt en række flyselskaber til at operere flyvninger med selskabernes egne fly malet i SAS-farver - såkaldte "wet lease-flyvninger". Og det har været en god strategi, hvorfor SAS nu er klar til at bruge deres underleverandører i endnu højere grad.

Det skriver branchemediet Check-in.dk

»Det er en vej, vi har tænkt os at fortsætte med at gå. Vi kigger på hele wet-lease konceptet, og hvordan vi kan bruge det mere,« siger koncerndriftsdirektør hos SAS Lars Sandahl Sørensen til Check-in.dk.

SAS anvender konceptet på tre måder, ifølge Check-in.dk. Det bruges blandt andet på de destinationer, hvor SAS har få passagerer. Derudover bruges det, hvis en nystartet rute ikke har passagergrundlag til fly med større kapacitet. Og afslutningsvist bruges det i højsommeren, hvor SAS så kan udnytte de større fly på ruter med større trafikgrundlag eller bruge dem til at flyve for charterarrangører.

»Det, vi har gjort omkring wet lease, har vist sig at være en god strategi. Vi får destinationer på rutekortet, som vi ellers ikke ville kunne servicere, og vores kunder er glade for det,« forklarer Lars Sandahl Sørensen til check-in.dk.