SAS satser på Dash8-fly igen

De uheldsramte Dash8-fly får endnu en chance hos SAS, der indsætter flytypen på visse ruter mellem København og Norge.

Et Dash8-fly nødlander i Kastrup den 27. oktober 2007. Efter tre havarier skrottede SAS deres Dash8-fly, men et datterselskab benytter dem fortsat. Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix
SAS-flådens sorte får. Sådan beskriver man vist bedst Dash 8-Q400 flytype, der efter tre alvorlige havarier blev omdøbt til ”Crash8”. Men nu benytter SAS igen flytypen, skriver Jyllands-Posten.

”Q400 er et fantastisk fly, som dog fik en forfærdelig ridse i lakken med de hændelser, der var i Danmark og Sverige”, siger Richard Kongsteien, kommunikationsdirektør i det SAS-ejede datterselskab Widerøe til Jyllands-Posten.

Her benytter man fortsat Dash8-flyet, og passagerer, der flyver med Widerøe på en række ruter mellem København og Norge, kan altså se frem til en flyvetur med den meget omtalte flytype.

SAS besluttede efter havarierne i 2007 at skrotte deres flåde af Dash8-fly, men det kunne man ikke drømme om hos datterselskabet. Her har man i dag syv Dash8-fly og overvejer at købe yderligere fire eksemplarer af flytypen.

”Vi er meget glade for flyet, som er svanen i vores flyflåde. Det er miljøvenligt, komfortabelt og kan medbringe mange passagerer,” siger Richard Kongsteien til Jyllands-Posten.

Han understreger, at Widerøes eksemplarer af Dash8-flyet er nyere, end de der var indblandet i uheld hos SAS, og derfor mener han ikke, passagererne har grund til at føle sig utrygge.