SAS sælger Cimber for at skabe vækst og fokus

Efter blot to års ejerskab har SAS afhændet luftfartsselskabet Cimber til irske CityJet. SAS vil i stedet fokusere på skandinaviske, europæiske og interkontinentale ruter, men har alligevel som mål at øge den regionale trafik.

SAS sælger Cimber Air samt 11 fly til Cityjet Fold sammen
Læs mere
Foto: Bax Lindhardt

Storebror og lillebror i den danske luftfartsindustri går hver til sit. Det står klart, efter at SAS tirsdag meddelte, at man har solgt Cimber til irske CityJet.

CityJet vil efter købet af Cimber investere i ti nye fly af typen CRJ900, og da selskabet allerede leaser fly ud til SAS, vil det irske selskab i fremtiden operere 22 fly for SAS.

Det skandinaviske luftfartsselskab har til gengæld for de næste seks år indgået en såkaldt wet lease-aftale med CityJet. Det betyder, at SAS hyrer CityJets fly og personale ind til at betjene nogle af sine ruter.

At SAS vælger både at sælge og lease skyldes ifølge operationel driftsdirektør Lars Sandahl Sørensen, at SAS vil fokusere på ruter i Skandinavien og Europa samt interkontinentale afgange og overlade de regionale flyvninger til nogen, der kan gøre det billigere.

»Vi får mere fokus på vores kerneforretning, men den regionale trafik er helt nødvendig til at fodre vores mange afgange. Hvis vi skal sikre, at Skandinavien og Nordeuropa har et virkeligt stærkt marked, så kræver det regional produktion. Og der er selskaber derude, som er i stand til at producere til langt mere konkurrencedygtige priser, end vi er med den nuværende SAS-platform. Det kan CityJet, fordi det er deres forretning, og de er virkeligt gode til det.« siger han.

Fænomenet med at bruge underleverandører på nogle strækninger er hovedsageligt amerikansk, men er så småt begyndt at få fodfæste i Europa også.

Sådan så det dog ikke ud for to år siden, fortæller Lars Sandahl Sørensen, og derfor valgte SAS dengang selv at købe Cimber. Der var nemlig ikke nogen på markedet, som man turde overlade den regionale flyvning til. Frasalget af Cimber er dog ikke ensbetydende med færre regionale flyvninger i SAS-regi, fortæller driftsdirektøren.

»For at vækste den forretning, hvilket vi har et mål om at gøre, har vi brug for flere investeringer og et specialiseret fokus. Vi kan ikke være specialiseret på alle områder, og vi kan ikke investere i alle områder af vores forretning. Vi er nødt til at fokusere på vores kerneforretning,« siger Lars Sandahl Sørensen.

Han ser også en mulighed for at få underleverandører ind på flere af SAS’ strækninger:

»Jeg ser potentialet for det. Det er noget, vi gennemgår hver anden-tredje måned. Landskabet i hele verden ændrer sig. Hvad, der var umuligt at operere før, er nu muligt. Når vi taler regionalt, så er det Nordeuropa, som er et relativt stort område. Det er vigtigt for os, at vi tager fat om hele det marked og laver vores skandinaviske hubs til gode hubs for hele regionen. Vi ser muligheder derude, som vi gerne vil flyve, som vi ikke kan flyve på vores SAS-platform, men som vi kan flyve med vores partnere.«

Luftfartsbranchen har i lang tid været plaget af stor usikkerhed for de ansatte med flere fyringsrunder og for nogle selskabers vedkommende også stærkt kritiserede arbejdsforhold. Størstedelen af de 270 Cimber-ansatte rykker med over i CityJet, hvor bestyrelsesformand Pat Byrne understreger, at kan beholde deres overenskomstaftale.

»Vores politik er helt ligetil: Vi må overholden lokale arbejdsmarkedslovgivning, vi respekterer overenkomster, der allerede eksisterer, og hvor de ikke eksisterer, vil vi forsøge at forhandle nye. Så i Cimber respekterer vi de aftaler, der allerede er der. Og når de skal fornyes, så bliver vi en meget villig deltager i forhandlingerne,« siger Pat Byrne.

Handlen med Cimber går efter planen igennem i slutningen af januar.