SAS prøves for milliardkompensation ved EU-Domstolen efter strejke

Airhelp, der betegner sig selv som verdens førende kompensationsselskab, er klar til at trække SAS Danmark og Sverige til EU-domstolen. Det skriver Airhelp i en pressemeddelelse tirsdag.

Arkiv. Strejken i SAS, der skabte uro og lange køer i danske lufthavne tilbage i april, får nu potentielle retslige konsekvenser. Kompensationsvirksomheden Airhelp har indgivet stævninger i både Danmark og Sverige. Den principielle sag ryger nu til EU-Domstolen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Bech

Kompensationsselskabet Airhelp har indgivet stævninger i Danmark og Sverige på baggrund af pilotstrejken i SAS tilbage i april for at få sagen taget op ved EU-Domstolen i Luxembourg - og det kan koste flyselskabet dyrt.

SAS er dog forberedt og peger på, at det er en vigtig sag for flyselskaber generelt, og det derfor er godt, at sagen sendes videre i systemet.

»Det er en vigtig og principiel sag, og det er fint, at den bliver efterprøvet ved EU-Domstolen. Vi mener, der er tale om en ekstraordinær situation,« siger Miriam Skovfoged, der er pressechef ved SAS Danmark.

Ifølge Airhelp kan den skandinaviske flykoncern potentielt ende med at skulle kompensere op mod 370.000 passagerer for op til 600 euro per næse - en sum på 222 mio. euro, svarende til cirka 1655 mio. kr., på baggrund af selskabets pilotstrejke tilbage i april.

Airhelp hæfter sig i meddelelsen ved, at EU-Domstolen tidligere har dømt, at en strejke ikke betegnes som ekstraordinære omstændigheder, og at SAS derfor bør kompensere passagererne.

SAS-piloterne strejkede i april, hvilket resulterede i knap 4000 aflyste eller forsinkede flyvninger i perioden 26. april til 3. maj.

Flykoncernen betegner strejken som en ekstraordinær situation og har derfor valgt ikke at kompensere nogen passagerer.

Mariam Skovfoged peger på, at SAS har taget hånd om situationen og fremhæver selskabets egne kundeundersøgelser. Hun understreger, at selskabet har gjort, hvad der kræves af dem.

»I strejkesituationen har vi hjulpet med kost og logi, vi har ombooket passagererne og givet dem ekstra penge i hånden, så de kunne købe billetter ved et konkurrerende flyselskab. Vi har refunderet penge, hvis ikke de kom afsted, og det har været til stor tilfredshed for kunderne,« siger Mariam Skovfoged.

»Det er et spørgsmål om EU-kompensation, og vi mener, at der her er tale om en ekstraordinær situation,« siger Mariam Skovfoged.

/ritzau/FINANS