SAS prøver at låne penge på sjælden vis

SAS har gang i mange »særlige« processer for at redde selskabet. Og nu forsøger flyselskabet at optage et helt unikt lån.

»Jeg er nødt til at sige, at det ikke er nemt at finde investorer til et selskab, der ikke har betalt udbytte i 21 år, som oplever strejker så tit, og som befinder sig i et så udfordrende miljø,« siger SAS-topchef Anko van der Werff til Børsen. Lars Schröder/TT/Ritzau Scanpix

Med en gæld på mindst 30 milliarder kroner kæmper SAS med næb og kløer for at gennemføre en omfattende rekonstruktion og undgå at gå konkurs.

SAS har indledt en konkursbeskyttelsesproces i USA kaldet chapter 11, hvor alle selskabets forpligtelser skal revideres.

Den proces åbner for at optage et helt særligt lån kaldet DIP, hvor selskabet – lidt forsimplet – pantsætter virksomhedens aktiver og sætter alle andre långivere i anden række. Og det forsøger SAS, skriver Børsen.

Flyselskabet har ifølge topchef Anko van der Werff bedt banken SEB og investeringsbanken Seabury om at rejse omkring fem milliarder kroner på den måde.

Men det er mildest talt op ad bakke, som van der Werff giver udtryk for til avisen. Især når 900 af selskabets piloter strejker i en konflikt, der ikke synes tæt på at slutte, og som mindst koster SAS et højt tocifret millionbeløb dagligt.

»Jeg er nødt til at sige, at det ikke er nemt at finde investorer til et selskab, der ikke har betalt udbytte i 21 år, som oplever strejker så tit, og som befinder sig i et så udfordrende miljø,« siger topchefen til Børsen.

Kernen i konflikten

SAS mener grundlæggende, at selskabet rent konkurrencemæssigt står dårligt i forhold til konkurrenterne i Europa.

I forbindelse med SAS' ansøgning om chapter 11 redegjorde selskabet på følgende vis for netop det:

»SAS står også over for en stigende konkurrence på de europæiske markeder fra lavprisselskaber og ultra-lavprisselskaber og på langdistancemarkederne fra netværksselskaber (selskaber med større udbud af ruter, red.). Disse konkurrenter har generelt lavere udgifter til arbejdskraft, fly og andet, lavere gældsniveauer og bedre adgang til aktiekapital sammenlignet med SAS,« står der i redegørelsen ifølge Finans.

SAS har da også oprettet de to datterselskaber SAS Link og SAS Connect, der ansætter piloter til en lavere pris – netop for at kunne konkurrere med lavprisselskaberne. Men det er også blevet kernen i den konflikt, selskabet har med piloterne i SAS' hovedselskab, der har strejket siden mandag.

I forbindelse med SAS' ansøgning om konkursbeskyttelse i USA kom det torsdag frem, at SAS har lidt over fem milliarder kroner i rede penge. De forsvinder dog relativt hurtigt, så længe der ikke kommer nye lån eller investorer ombord, og strejken pågår.

Som en del af SAS' redningsplan forsøger selskabet også at konvertere omkring 14 milliarder kroner fra gæld til aktiekapital, ligesom selskabet også leder efter villige investorer.