SAS-piloter vil ikke lade sig diktere: »Det er en stor belastning ikke at kunne planlægge sit liv«

Natten til fredag brød forhandlinger mellem SAS-piloter og SAS sammen. Nu er SAS-piloter fra både Danmark, Norge og Sverige gået i strejke, da et stort hovedkrav som blandt andet forudsigelighed i forhold til arbejde og fritid ikke kunne imødekommes.

Passagerer er strandede i Arlanda Lufthavn i Stockholm på grund af piloternes strejke. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henrik Montgomery/TT/Ritzau Scanpix

1.409 SAS-piloter i Danmark, Norge og Sverige er gået i strejke.

Det sker, efter at overenskomstforhandlinger mellem SAS-piloter og SAS natten til fredag brød sammen.

Et af piloternes hovedkrav har været større forudsigelighed i forhold til arbejde og fritid. I dag har mange af SAS-piloterne ikke selv kontrol over, hvor, hvornår og hvor længe de skal arbejde. Eksempelvis kan man risikere at skulle arbejde syv weekender i træk, lyder det fra piloterne.

»Dagens arbejdsskemaer er uholdbare. Størstedelen af SAS-piloterne har ikke en fast turnus, men arbejder i en variabel turnus. Det er en stor belastning ikke at kunne planlægge sit liv, og vi har derfor krævet større forudsigelighed. Alle, som har et familieliv, kan forestille sig, hvor krævende det er aldrig at vide, hvornår man skal arbejde,« siger René Arpe, der er formand for Dansk Pilotforening ifølge en pressemeddelelse.

Som en konsekvens af strejken er 673 flyafgange blevet aflyst. Det påvirker i alt 72.000 passagerer.

»Det er dybt beklageligt, at piloternes strejke vil have en negativ indvirkning på vores kunder. SAS er parat til at fortsætte med at forhandle, men hvis deres krav skulle opfyldes, ville de have meget negative konsekvenser for virksomheden. Derfor har pilotforbundet valgt en konflikt. Vores første prioritet er nu at passe på vores passagerer, og i øjeblikket gør alle ansatte i SAS alt, hvad de kan, for at hjælpe de berørte kunder,« siger Karin Nymann, der er kommunikationschef i SAS.

Fjernede aftaler

Ifølge Dansk Pilotforening valgte SAS at fjerne alle eksisterende aftaler med piloter om samarbejde, produktion, karriereudvikling og anciennitet, lige før forhandlingerne skulle begynde.

»Det er uforståeligt, hvorfor SAS fjerner velfungerende aftaler, der har bidraget til at skabe et fremgangsrigt SAS, der har leveret overskud. At SAS-ledelsen ensidigt ønsker at diktere alle aftaler med sine medarbejdere, kan vi ikke acceptere,« siger René Arpe.

»Strejken kunne have været undgået, hvis SAS havde vist en reel vilje til at komme os i møde. I stedet møder vi en SAS-ledelse, der mener, at deres medarbejdere skal acceptere forringede arbejdsvilkår, uforudsigelig arbejdstid og utryghed om sit eget job. Desværre ser vi ingen anden mulighed end at bruge de kampmidler, vi har til rådighed,« siger han.

Også i de norske SAS-piloters forening, Norsk Flygerforbund, har planlægning af sin egen fritid været et af de vigtigste krav. Her fortæller leder Christian Laulund, at på netop det punkt, har SAS-ledelsen ikke villet møde dem.

»Under forhandlingerne havde vi krav med om større forudsigelighed for arbejdstidsplanlægningen, som vi har. Det har vi ikke fået en løsning på. Selvfølgelig har løn også været diskuteret, men det er forudsigeligheden for at kunne planlægge sin egen fritid, der har været det vigtigste,« siger han.

I Danmark går i alt 372 SAS-piloter i strejke. I Sverige er antallet 492, og Norge er dem med flest piloter i strejke. Her er antallet 545.