SAS: Overkapacitet i særligt København rammer billetpriserne

Foto: © Charles Platiau / Reuters. SAS trafiktal for september var påvirket af et kæmpe prispres på alt europæisk trafik, og det skyldes en enorm overkapacitet på markedet.
Læs mere
Fold sammen

SAS trafiktal for september var påvirket af et kæmpe prispres på alt europæisk trafik, og det skyldes en enorm overkapacitet på markedet.

Sådan lyder forklaringen fra Lars Sandahl Sørensen, SAS? koncerndriftsdirektør, efter selskabets trafiktal for september blev offentliggjort fredag.

Tallene viste blandt andet, at billetprisudviklingen, også kaldet yield, der dækker over omsætningen per fløjet passagerkilometer, er faldet med 8 pct. i september. Og ifølge Lars Sandahl skyldes det især, at der er for mange flyselskaber, der flyver på de samme ruter.

»Det betyder, at priserne næsten bliver urealistiske i forhold til, hvad det koster at operere, ikke bare for SAS, men for alle flyselskaber.«

»Det vil sige, at der er en del selskaber, der ligger og flyver rundt, uden at de dækker deres omkostninger,« siger koncerndriftsdirektøren til Ritzau Finans.

Ifølge Lars Sandahl Sørensen er København en af de destinationer, der især er mærket af overkapaciteten.

»Væksten af lavprisselskaber i København er markant, og der er stort set ikke et europæisk lavprisselskab, der ikke flyver fra København«, forklarer han og tilføjer:

»Kigger du på andre europæiske destinationer som for eksempel Frankfurt eller Schiphol i Amsterdam, så vil du se, at andelen af lavprisselskaber er væsentlig lavere.«

Og han venter ikke, at den pressede konkurrencesituation vil ændre sig lige foreløbig.

»Der er ingen tvivl om, at der vil være et ret stort yield-pres fremadrettet. Og derfor er der tre ting, der er vigtige at gøre.«

»Vi skal blive ved med at arbejde på at forenkle vores virksomhed blandt andet ved sælge de dele af virksomheden fra, som vi ikke selv skal operere. Og så skal vi fortsætte med at reducere vores omkostninger og lave investeringer i de produkter, som kunderne sætter pris på, som eksempelvis nye ruter og digitale løsninger«, konstaterer Lars Sandahl Sørensen.