SAS løfter sløret for skjulte milliardværdier

Det skandinaviske flyselskab SAS har solgt et landings- og afgangsslot i Heathrow for 390 mio. kroner og løfter dermed sløret for en milliardværdi i selskabet, der ikke tidligere har været belyst.

ARKIVFOTO. SAS har solgt et såkaldt »slot-pair« i Londons travle lufthavn Heathrow. Fold sammen
Læs mere
Foto: Christian Als

Tilladelse til at lande og lette i verdens næststørste lufthavn, Heathrow i London, er en eftertragtet vare.

Normalt er prisen på et såkaldt »slot« til landing og afgang ikke offentlig, men SAS har netop meddelt, at man har solgt en af sine 21 slots for en pris på 60 mio. dollar (knap 390 mio. kr. red.).

Dermed har SAS en afgang mindre til den britiske lufthavn, men det kommer ikke til at mærkes i regnskabet, oplyser SAS i en pressemeddelelse.

»Trods salget af landingsrettigheden er det hensigten at bevare sædekapaciteten til London Heathrow ved indsættelse af større fly på de
resterende afgange,« lyder det.

For aktionærerne er det dog en stor nyhed. Prisen på lufthavnsslots har ikke tidligere været fremme, og med 20 resterende slots i Heathrow, er det en enorm hidtil hemmeligholdt værdi, vurderer Sydbanks senioranalytiker Jacob Pedersen.

»Set i lyset af, at de fastholder antallet af sæder til London, virker det som en fornuftig optimering at sælge et slot fra. Samtidig kaster det lys på værdier, som SAS sidder med, på en måde, der ikke går ud over selskabet,« siger han og fortsætter:

»Selvom SAS aldrig ville sælge samtlige slots, så skal man ikke underkende, at de har en værdi. SAS ejer fortsat 20 »slots-pair« i Heathrow, og har de resterende slots-par samme værdi, så svarer det til værdier for omkring 10 milliarder svenske kroner (7,99 mia. danske kr, red).«

Til sammenligning er SAS børsværdi lige nu på godt syv milliarder danske kroner. Aktiekursen ligger i skrivende stund cirka 1,5 procent højere end mandagens lukkekurs.

Så let er regnestykket dog ikke, i og med at det solgte slot kan være et særlig attraktiv tidspunkt, forklarer SAS' kommunikationschef Trine Kromann-Mikkelsen:

»Man kan ikke bare gange op, men det er klart, at de resterende slots har en stor værdi. Heathrow er i en liga for sig blandt lufthavne,« siger hun.

SAS flyver til omkring 130 destinationer, og ud over de resterende 20 slots i London har SAS blandt andet slots i attraktive lufthavne som
Newark Airport i New York (tre slots), Frankfurt (ni slots) og Charles de Gaulle i Paris (fem slots).

Salget af start og lande rettighederne i London, betyder at SAS kan smide 60 mio. dollars ind i regnskabet for andet kvartal af det forskudte regnskabsår.