SAS-ledelsen har kig på 40-50 nye fly i mulig milliardhandel

SAS overvejer at lægge en gedigen storordre på nye Airbus- eller Boeing-fly. Selskabet er i øjeblikket ved at modtage 30 nye Airbus-fly, men ledelsen er klar til at bestille 40-50 mere.

SAS gør klar til at lægge endnu en storordre og bruge milliarder på 40-50 nye fly. Her er det vingen på en af de maskiner, som SAS netop er ved at modtage 30 styks af: Airbus320Neo. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

Luftfartsselskabet SAS gør sig alvorlige overvejelser om at lægge en kæmpeordre på nye fly hos enten Boeing eller Airbus. Den blå-hvide virksomhed er allerede ved at modtage 30 Airbus 320Neo og en stribe af de større Airbus 350, men allerede nu overvejer SAS at lægge en ny ordre på 40-50 nye såkaldte kort- og mellemdistance fly. Det bliver enten flere Airbus 320NEO eller Boeing 737 MAX, fortæller koncerndirektør i SAS, Lars Sandahl Sørensen.

»Vi forhandler med leverandørerne af flyene for at kunne få de mest attraktive fly til så attraktive priser som muligt, og vi har tilbud på bordet. I forhold til den størrelse vi har og den måde, som markedet udvikler sig på, får vi et behov i størrelsesordnen 40-50 fly. Det betyder ikke, at vi har indgået en ordre eller forpligtiget os til en ordre,« siger Lars Sandahl Sørensen.

»En ting er at forhandle en position frem, men vi skal vise os selv og vores ejere, at vi kan drive de mange fly om tre fire år på en lønsom måde. Vi skal have vores enhedsomkostnigner ned i et niveau, hvor vi har råd til at forpligtige os til så mange fly.«

Ordren vil have en betydelig milliardværdi. Ifølge Airbus egen hjemmeside kostede en ny Airbus 320NEO i 2016 lidt over 107 mio. dollar - svarende til knap 900 mio. svenske kroner (SEK). 40-50 fly vil være en betragtelig ordre også i international sammenhæng - den største ordre på Airbus 320NEO tæller dog hele 430 fly. Der er dog ganske store rabatter involveret, når luftfartselskaber køber større fly, og SAS skal formentlig næppe betale 900 mio. SEK per fly. CEO Rickard Gustafson har til det norske netmedie E24.no sagt, at det drejer sig om en milliardordre i dollar.

Lars Sandahl Sørensen understreger, at beslutningen om at købe flyene ikke er endeligt taget, og at det nu for SAS handler om at overbevise investorer og ejere om, at man også kan få en god forretning ud af den potentielle milliardordre.

»Vi skal vise, som vi gjorde tidligere i dag, at vi er i stand til at levere gode resultater. Men vi skal i høj grad også vise, at vi har en plan for, hvordan SAS også om tre-fire år kan være konkurrencedygtig i et marked, som bliver mere og mere konkurrenceudsat. Én ting er at forpligte os til nye fly, det andet er at kunne drive dem på en rentabel måde,« siger han.