SAS lancerer kæmpe kriseplan

Det klemte skandinaviske flyselskab lægger kortene på bordet og offentliggør en kriseplan til seks milliarder kroner.

Den svenske topchef for SAS, Rickard Gustafson, lukker op for informationsposen. Fold sammen
Læs mere
Foto: JANERIK HENRIKSSON
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

SAS lancerer en ny gigantisk spareplan. Den inkluderer effektiviseringer til en værdi af tre milliarder svenske kroner samt frasalg for samme beløb. Alt i alt skal planen altså bedre situationen med seks milliarder svenske kroner.

Det meddeler det klemte flyselskab tirsdag formiddag.

Selskabets aktie har tirsdag formiddag været i børspause, da den svenske fondsbørs vurderede, at der var "informations-asymmetri" i markedet. Nu har SAS så valgt at lægge kortene på bordet og fortælle om situationen, og derfor har den svenske fondsbørs ophævet børspausen. 

Straks efter aktien var tilbage i handel steg den med raktetfart. Kort før middag tirsdag var stigningen på over 20 procent. 

SAS oplyser desuden i meddelelsen, at man i i tredje kvartal har noteret et resultat før skat på 568 millioner svenske kroner, og at passagerindtægterne er øget med ni procent, mens enhedsomkostningerne sænket med seks procent.

Dermed åbner selskabet for noget af den information, der kommer til at fremgå af regnskabet, der bliver offentliggjort i sin fulde længde 8. november.

Se også: "Guide: Tab ikke penge på billetten - Sådan er din rejse dækket" (10 kr.).

Baggrunden for den nye store spareplan er, at den nuværende strategi, 4Excellence, ikke slår til. SAS har tidligere været ude og forklare, at man allerede for flere måneder siden blev klar over, at planen ikke var nok til at imødekomme den ventede nedskrivning på 12 milliarder svenske kroner, som selskabet kommer til bogføre næste år på grund af de ændrede regnskabsregler om pensionsforpligtelser.

De kommende nedskrivninger er så voldsomme, at de i realiteten vil sende SAS' egenkapital ned i nærheden af nullet.

I dagens meddelelse fra SAS er der ikke yderligere detaljer om, hvilke frasalg, der kan komme på tale, eller præcis hvordan omkostningsbesparelserne skal findes. Den information vil SAS først komme med på et senere tidspunkt.

"I lyset af vigtigheden af denne plan, ventes en bestyrelsesbeslutning vedrørende planen at blive truffet og efterfølgende kommunikeret i den nærmeste fremtid," skriver SAS.

Når det kommer til frasalg, er der dog et par oplagte bud. Et er SAS Ground handling, som selskabet allerede har bekræftet er sat til salg, et andet er det norske indenrigsflyselskab Wiederø, som det også fremgår af Berlingske Business tirsdag.

Med hensyn til omkostningsbesparelser, så skriver SAS blot, at det vil forsøge at reducere kompleksiteten.


Skal der hentes tre milliarder kroner i omkostningerne, er det dog klart, at der er nogen, der må betale prisen. Det er nærliggende at tro, at medarbejderne kommer til at bære en del at byrden - og det muligvis via nedgang i løn og anderledes arbejdsforhold.

SAS bekræfter også i meddelelsen, at det ligger i forhandlinger med banker om at forlænge låneaftaler til en værdi af 4,7 milliarder svenske kroner.

"SAS ligger i øjeblikket i forhandlinger vedrørende en forlængelse og størrelsen af kredit- og bankfaciliteterne. Den endelige udformning af den gennemgribende plan for at håndtere selskabets omkostningsstruktur og gennemførelsen af salg af aktiver, er en vigtig del af forhandlingerne," forklarer flyselskabet.

Flyselskabet sætter selv sit kapitalberedskab til at være 2,4 milliarder svenske kroner.

Se også:

"Vælg den bedste rejseforsikring" (12 kr.).

"Sådan gør bonuspoint din flyrejse billigere" (10 kr.).

"Se flyselskabernes værste fejl" (15 kr.).

Rejseguides til mange destinationer her.