SAS kritiseres for flydende olietillæg

Flyselskabet SAS tjener styrtende på sit olietillæg. Et tillæg der blev pålagt kunderne 2008 da olieprisen var høj. Nu er prisen lav, og samtidig betaler to rejsende på samme flyafgang vidt forskelligt tillæg.

Foto: Mathias Løvgreen Bojesen. SAS fly Airbus 340 til service fotograferet i Københavns Lufthavn søndag den 25. oktober 2015.
Læs mere
Fold sammen

I 2008 indførte SAS et ekstra pristillæg til deres kunder, for at dække omkostningerne fra den, dengang, dyre olie. I dag er olieprisen faldet markant, men det har ikke fået flyselskabet til at rulle tillægget tilbage.

Samtidig har selskabet svært ved at forklare, hvorfor to kunder på samme afgang betaler to vidt forskellige olietillæg.

Det skriver Børsen, der har gennemgået oliepristillægget på en række SAS-afgange.

Gennemgangen viser, at olietillægget varierer markant efter om du flyver til Paris, Bruxelles eller Milano og samtidig viser det sig, at tidspunktet du bestiller på samt om du flyver på businessclass har betydning for olietillæggets størrelse.

Selv siger SAS, at deres kunder har fokus på den samlede pris på flybilletten og derfor ikke går op i olietillæggets størrelse, men Per Markussen, der er direktør i BCD Travel er uenig.

»Det virker da helt meningsløst. Omkostningen er da den samme(olieomkostningen red.), ligegyldigt hvilket sæde, du sidder på. Det kræver jo ikke mere brændstof at sidde på økonomi- eller businessclass,« siger Per Markussen.

I 2015 indbragte olietillægget for en tredjedel af SAS’ overskud på 7667 millioner kroner.