SAS kører sit eget løb

Det kan godt være, at SAS halter efter alle konkurrenterne, der i øjeblikket profiterer af et marked på vej fremad. Men SAS har en mission, vurderer luftfartsanalytiker.

Foto: Brian Bergmann

"Ingen panik, vi holder os til planen".

Nogenlunde sådan lyder chefernes gjalden på SAS' kontorer i dag. For selvom luftfartsbranchen - undtagen SAS - efter en lang periode i krisens tegn endelig ser ud til at være på vej mod bedre tider, så ryster de ikke på hånden i traditionsbundne nordiske flyselskab, vurderer Sydbanks luftfartsanalytiker Jacob Pedersen.

Læs også: Norwegian-satsning truer SAS

"Min fornemmelse er, at de er godt tilfredse i SAS i øjeblikket. De kan øjne et niveau, hvor de begynder at tjene penge igen, og det er første gang i meget lang tid. Og samtidig alfa omega. Så de vil arbejde benhårdt videre med spareprogrammet Core SAS," siger Jacob Pedersen.

Pres på SAS

Det er dog ingen hemmelighed, at der ikke skal gå alt for lang tid, før SAS når i mål med Core SAS. Ellers kan konkurrenter som Norwegian og Cimber Sterling profiterer så meget af et opadgående marked, at SAS mister for meget terræn.

"Det er jo klart, at SAS skal op i omdrejninger, for jo længere der går, jo længere tid har konkurrenterne til at bygge et fundament. Og det lægger da et pres på SAS, men det vigtigste for dem er at finde tilbage til kernen," siger Jacob Pedersen.

Læs også: SAS får klask i luftkrig om kunder

Han forventer, at SAS i 2011 vil have etableret en rentabel model, så flyselskabet ikke længere flyver med underskud.

"Og til den tid kan al snak om konsolidering og opkøb fra Lufthansa måske være forbi. Jeg stiller mig selv spørgmålet, om ikke SAS' selvstændighedstrang stiger markant, hvis de igen begynder at tjene penge. Så er det ikke sikkert, de har lyst til at indgå i en større sammenhæng," siger Jacob Pedersen.

Swift lille trussel


Til oktober åbner discountterminalen Swift i Københavns Lufthavn, og når det sker, vil presset uundgåeligt stige på SAS.

Læs også: SAS' trafiktal skuffer i mildere marked

"Men der er andre selskaber, der bliver hårdere ramt af Swift. Hvis Ryanair kommer ind, vil de ikke konkurrere direkte med SAS, da de to selskaber har vidt forskellige kundetyper," siger Jacob Pedersen.

SAS skuffede markant for nylig med en stigning på svage 0,4 procent i passagertrafikken. Det var langt dårligere end både de nærmeste konkurrenter Norwegian, Finnair og Cimber Sterling. Men også langt værre end for eksempel Air France-KLM.