Redningsplanen for SAS kan ikke alene ændre fremtiden helt for det skandinaviske luftfartsselskab. Den åbner også for, at et andet af de helt store, nordiske luftfartsselskaber, Norwegian, kan blive købt op.
Blandt de nye SAS-ejere er det hollandsk-franske luftfartsselskab Air France-KLM, og det betyder, at SAS forlader samarbejdet Star Alliance, hvor tyske Lufthansa har været med.
Dermed mister Lufthansa sit fodfæste i Skandinavien, og det kan ifølge analytiker Ole Martin Westgaard fra DNB Markets føre til, at Lufthansa vil sikre sig sin andel på anden vis.
»Ja, Norwegian er en oplagt opkøbskandidat, efter at SAS' nye ejere er på plads,« siger han til det norske dagblad Dagens Næringsliv.
Ole Martin Westgaard forventer nemlig, at der stadig vil ske en konsolidering i luftfartsbranchen i Europa, så der fremover vil være færre, men større flyselskaber.
»Vi tror, at Norwegian vil være en naturlig del af denne konsolidering,« siger han til avisen.
SAS var selv med til at etablere Star Alliance, hvor forskellige luftfartsselskaber samarbejder og også flyver for hinanden. Nu skifter SAS til Sky Teams, og alle Eurobonus-kunderne i SAS skal fremover skifte til loyalitetsprogrammet Flying Blue i løbet af 2024.
SAS-aftalen betyder, at investeringsvirksomheden Castlelake sætter sig på 32 procent af aktierne i SAS, Air France-KLM får 19,9 procent, den danske stat øger sin ejerandel til 25,8 procent, og Lind Invest med Henrik Lind i spidsen sætter sig på de sidste 8,6 procent.
Norwegian har selv for nylig købt op. I juli blev det tidligere SAS-ejede flyselskab Widerøe, Norges ældste luftfartskoncern, købt for 1,13 milliarder norske kroner.
Norwegian beflyver flere end 300 ruter til 114 rejsemål i Norden og Europa.