SAS klemt i atlant-samarbejde

SAS har måttet afvikle et vigtigt salgssamarbejde med det store amerikanske netværksselskab United.

Foto: Steffen Ortmann
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Når to parter fletter fingre er der ofte ikke plads til en tredje hånd. Det må man erkende hos SAS, der har måttet afvikle et vigtigt salgssamarbejde med det store amerikanske netværksselskab, United, og fra 1. april i år annullere en række centrale codeshare-aftaler med United på SAS' transatlantiske ruter.

Det skriver branchesitet check-in.dk

- Gennem det såkaldte Atlantic Plus-Plus-samarbejde har United nemlig indledt et meget tæt samarbejde omkring den transatlantiske flytrafik med Lufthansa, Swiss, Austrian og Brussels, der alle fire er en del af Lufthansa-koncernen. Desuden er Air Canada også med, oplyser Check.in.dk.

For at United kunne få lov til at være sammne med tyskerne og datterselskaberne forlangte konkurrencemyndighederne, at United ikke har lignende samarbejder om atlanterhavstrafikken med andre selskaber.

Derfor har SAS og United ikke længere et ellers velfungerende salgssamarbejde om at sælge flyvninger på tværs af Atlanten.

Og det har ført til en opsigelse af codeshare-samarbejdet på SAS' transatlantiske flyvninger.

- Når vi ikke længere har et salgssamarbejde, så giver det ikke mening, at de sælger vores transatlantiske flyvninger, forklarer Simon Pauck Hansen, der er vice president i SAS med ansvar for Partners & Intercontinental Networks til Check-in.dk.

Han oplyser dog, at United og SAS stadig samarbejder omkring codeshares på United's flyvninger i Nordamerika og SAS' europæiske flyvninger.