SAS kan være på vej til brud med Heathrow

Optimering af rutenetværket betyder, at det giver mening for SAS på længere sigt at droppe den britiske kæmpelufthavn som eneste London-destination, vurderer analytikere.

Foto: Claus Bech. Det skandinaviske flyselskab SAS kan glæde sig over, at rekordmange passagerer fløj med selskabet i august. BV.:
Læs mere
Fold sammen

SAS’ salg af et af 21 såkaldte »slot-pair« (landings- og afgangstilladelse, red.) for hele 390 mio. kr. kan være første skridt i en optimering af rutenetværket, der i sidste ende kan betyde et helt eller delvist farvel med den store London-lufthavn.

Det skandinaviske flyselskab oplyser nemlig i samme forbindelse, at man nu undersøger muligheden for at flyve til andre lufthavne i London-området, og det giver god mening, vurderer analytikere.

»Langt de fleste passagerer flyver med SAS til Heathrow, fordi de skal til London, mens et mindretal rejser videre til andre destinationer. Men SAS’ erinde er at betjene den britiske hovedstad, ikke at føde trafik til British Airways’ internationale ruter. Star Alliance har ikke en hub i Heathrow, og SAS har opsagt billetsamarbejdet med British Airways,« siger Ole Kirchert Christensen, direktør i Travelbroker.

»Når man ikke længere kan købe en kombineret billet, er det næste logiske skridt at overveje, om man på sigt kan få en bedre forretning ud af at flyve til andre lufthavne i London.«

Den britiske hovedstad er en af de mest attraktive destinationer i Europa på grund af byens status som populært turistdestination og hjemsted for omfattende erhvervsliv. Samtidig bor 13 millioner mennesker inden for en radius på en times kørsel, hvilket giver solidt grundlag for trafik i den anden retning.

Mere end 68 mio. passagerer rejste sidste år via Heathrow, der dermed er verden næsttravleste kun overgået af Dubai International Airport. Størrelsen, beliggenheden tæt på London og de mange internationale forbindelser betyder samtidig, at Heathrow opererer tæt på 100 pct. kapacitetsudnyttelse uden mulighed for at udvide inden for den nærmeste fremtid.

»Der er så meget pres på Heathrow, at det er meget vanskeligt at få rykket sine slots. Fordi Heathrow ikke kan tilføje flere afgange er de interesseret i at få så store fly som muligt. SAS vil gerne have mange afgange med mindre fly, og så det giver mere mening at flyve til en anden lufthavn,« siger Ole Kirchert Christensen.

Hos SAS er man netop nu i gang med at optimere rutenetværket, og afgange til nye London-destinationer er slet ikke udelukket, fortæller pressechef Trine Kromann-Mikkelsen.

»London er en vigtig destination, men det er ikke alle, der har samme ønsker om, hvilken lufthavn, man flyver til. Er man på weekendtur er det ikke presserende at lande i Heathrow. Det handler om at finde den rigtige kombination af kundernes ønsker og lufthavnenes priser,« siger hun.

Med købet Cimber har SAS fået en ny platform med lavere omkostninger, der skal flyve på SAS ruter i Skandinavien og Nordeuropa. SAS har i forbindelse med købet flyttet 12 CRJ900-fly med plads til 88 passagerer over i det nye Cimber-selskab. Trine Kromann-Mikkelsen vil ikke udelukke, at de kan blive en brik i en fremtidig ruteplan til alternative London-lufthavne.

»Det er for tidligt at sige, hvad det ender med, men man kunne sagtens forestille sig, at Cimber-flyene kunne flyve til en anden London-lufthavn end Heathrow. Vi er netop nu i gang med en masse ændringer, og vi er ved at tilpasse os konkurrencen på markedet,« siger hun.

Fra et aktionærsynspunkt er der dog ingen tvivl om, at en optimering af ruterne, der frigør værdi fra nogle af de dyre slots i Heathrow til investeringer i alternative destinationer vil være at foretrække, vurderer Sydbanks senioranalytiker Jacob Pedersen.

»Rent strategisk er frasalget i Heathrow en logisk del af SAS’ gennemsyn af rutenetværket. Hvis man har tilladelser, man ikke udnytter fuldt ud, så skal man hellere optimere værdien i selskabet ved at frasælge slots i Heathrow mod at få nogle pladser i andre London-lufthavne,« siger han.