SAS i luften med følsom reklamefilm

SAS lancerede kort før jul en digital rejseguide, Remap, skræddersyet til flyselskabets trofaste kunder. »We are Travelers«-sporet fortsætter i den kommercielle kommunikation.

I december gik flyselskabet SAS i luften med Remap, en digital og personlig rejseguide, hvor rejsende kan dele rejsetips. Det er en feature, der er skræddersyet de flere end 1,8 millioner personer, som i dag benytter SAS’ app til at booke flybilletter, checke ind, se deres EuroBonus-pointsaldo eller til at læse magasiner og aviser. Fold sammen
Læs mere
Foto: INTS KALNINS

I december gik flyselskabet SAS i luften med Remap, en digital og personlig rejseguide, hvor rejsende kan dele rejsetips.

Det er en feature, der er skræddersyet de flere end 1,8 millioner personer, som i dag benytter SAS’ app til at booke flybilletter, checke ind, se deres EuroBonus-pointsaldo eller til at læse magasiner og aviser.

Rejseguiden – der også findes i en desktop-version – kan deles via Facebook, SMS eller e-mail med vennerne, der også kan tilføje deres egne rejsetips.

Den mulighed er også omdrejningspunktet i SAS’ nye reklamefilm, »I miss you«, der ramte reklameblokkene på TV i går. Her følges en mor og en far, der træder i fodsporene på deres datter på et roadtrip langs vestkysten af USA.

»I brandingfilmen viser vi et forældrepar, der benytter sig af datterens rejsetips. Det fremgår ikke direkte af filmen, at de benytter Remap, men det er baggrunden, siger Kenneth Christiansen, marketingchef i SAS Danmark.

Går content-vejen

Med »I miss you«, og kommunikationen omkring Remap fortsætter SAS med det langsigtede branding- og image-koncept »We Are Travelers«, som blev introduceret i september 2014.

Planen var at gå fra den overvejende taktiske kommunikation, der havde præget SAS’ kommunikation gennem en årrække, til en et bredere koncept, der bl.a. åbnede for flere content marketing-muligheder.

»Vi er kommet et godt stykke af vejen. Brandingfilmen er blot toppen af kransekagen i kommunikationen omkring Remap. Den indbefatter i allerhøjeste grad også de digitale og sociale mediekanaler,« siger Kenneth Christiansen.

»Heriblandt en interaktiv version af den lange film på YouTube, som vi lancerede samme dag som TV-reklamen. Her kan man klikke på de forskellige elementer i filmen og se Remap-featuren benyttet i praksis,« fortsætter han.

Som i de foregående kampagne-indsatser i forbindelse med »We are Travelers«-platformen er SAS’ reklamebureaupartner Åkestam Holst og partnerne i NoA (The North Alliance).

Den danske del af den nordiske konstellation, &Co, har spillet en nøglerolle i forbindelse med at få tilpasset storyboardet i filmen, mens SAS’ eget marketingteam også har håndteret en stor del af opgaven, fortæller Kenneth Christiansen.

SAS’ ny reklamefilm er instrueret af Tobias Granström og produktionsselskabet bag er Acne.