SAS har tabt halvdelen af flytrafikken i Danmark

Det kriseramte SAS kæmper en nådeløs kamp i et hårdt presset rejsemarked.

Foto: Scanpix.
Læs mere
Fold sammen
På de to danske SAS-indenrigsflyruter til Aalborg og Aarhus har selskabet tabt op imod halvdelen af sin markedsandel på bare fem år. Det vurderer mægler - og rådgivningsvirksomheden Travelbroker Nordic.

De seneste trafiktal dokumenter, at SAS lige nu har en markedsandel på samlet lidt mere end 50 pct. på de to indenrigsruter til Aalborg og Aarhus, som selskabet beflyver.

For bare ét år siden var markedsandelen i stedet 88 pct. - og går man tilbage til begyndelsen af 2004, hvor SAS var alene på de to ruter, var markedsandelen på 100 pct. SAS har således på bare fem år tabt omkring halvdelen af markedet på ruterne til Aalborg og Aarhus.

"Cimber Sterling og Norwegian har fået godt fat i markedet - førstnævnte i henholdsvis Aalborg og Aarhus, og sidstnævnte kun i Aalborg. En reduktion af den udbudte indenrigskapacitet hos SAS i juli måned på hele 50 pct. kunne tyde på, at selskabet ikke længere har de nødvendige midler til at holde konkurrenterne væk. Det kunne indikere, at SAS måske på sigt er på vej ud af det danske indenrigsflymarked," vurderer direktør og seniorkonsulent Ole Kirchert Christensen fra mægler - og rådgivningsvirksomheden Travelbroker Nordic.

SAS har de seneste 12 måneder haft ca. 725.000 passagerer på sine to indenrigsruter til henholdsvis Aalborg og Århus. Heraf er ca. 250.000 passagerer relateret til Aarhus Lufthavn, mens den resterende knapt halve million passagerer i statistikken kan henføres til Aalborg Lufthavn.

SAS lukkede ved udgangen af 2005 indenrigsruten mellem København og Billund, da ruten med ca. 130.000 årlige passagerer ikke længere var rentabel for selskabet.

(RB-Børsen)