SAS har kurs mod politianmeldelse og bøde: Kunder kan først få deres penge efter nytår

SAS oplyser, at selskabet ikke kan nå at udbetale de mange tilgodehavender inden for den fastsatte tidsgrænse. Det sker, til trods for at myndighederne har givet selskabet en deadline, der ligger i midten af november.

SAS har ubehandlede sager fra cirka 95.000 danskere. På globalt plan er det omtrent 840.000 kunder, der menes at have refusioner til gode hos det skandinaviske selskab. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Luftfartsselskabet SAS når ikke at tilbagebetale alle kunder, som har penge til gode hos selskabet, inden midten af november. Selskabet kan derfor forvente at blive politianmeldt og få en betragtelig bøde.

Det skriver DR, som har fået aktindsigt i et brev sendt fra SAS til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

Af brevet fremgår det, at selskabet modtager flere krav om refusioner, end man kan nå at behandle. Passagerer kan derfor først forvente at få deres penge tilbage i slutningen af januar 2021.

Overskrider frist

Ifølge EUs regler har passagerer ret til refusion af penge for aflyste flyafgange inden for syv dage.

EU-reglen har voldt flere luftfartsselskaber problemer, hvilket har fået Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen til at udstikke en specifik deadline til selskaber, som har mange klagesager hos styrelsen.

Luftfartsselskaberne skal behandle sagerne inden 15. november 2020, og netop denne grænse vurderer SAS nu, at selskabet vil overskride.

Styrelsen har truet med at politianmelde selskaber, som overskrider deadlinen. En politianmeldelse vil sandsynligvis munde ud i en bøde til luftfartsselskabet.

Bødestørrelsen er endnu ikke fastlagt, men vil formentlig afhænge af det beløb, som kunderne tilsammen har til gode hos selskabet.

Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har anmodet anklagemyndigheden om at fastsætte bøden til 10.000 eller 20.000 kroner pr. passager, viser et notat, som DR også har aktindsigt i.

SAS har ubehandlede sager fra cirka 95.000 danskere. På globalt plan er det omtrent 840.000 kunder, der menes at have refusioner til gode hos det skandinaviske selskab.